MAJORA
Vol 27, No 1 (2021): Maret

Hambatan dalam pembelajaran senam di Sekolah Dasar

Ranintya Meikahani (Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta)
Pamuji Sukoco (Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta)
Farida Mulyaningsih (Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta)
Ari Iswanto (Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
15 Mar 2021

Abstract

Senam merupakan salah satu cabang olahraga yang gerakannya sangat komplek dan memiliki manfaat untuk mengembangkan komponen fisik serta kemampuan gerak, khususnya pada anak usia sekolah dasar. Pembelajaran senam dalam setiap jenjang pendidikan memiliki tingkat kesulitan yang berbeda-beda. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hambatan apa saja yang menjadi permasalahan dalam pembelajaran senam di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif menggunakan metode survey dengan teknik pengambilan data menggunakan angket. Populasi penelitian adalah Guru Penjasorkes se-Daerah Istimewa Yogyakarta. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif yang dituangkan dalam persentase. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa hambatan dalam pembelajaran senam berdasarkan lima aspek, yaitu aspek guru sebesar 16,86%, murid sebesar 42,15%, sarana dan prasarana sebesar 30,39%, kurikulum sebesar 6,53% dan lingkungan sebesar 17,64%. BARRIERS IN GYMNASTICS LEARNINGAbstractsGymnastics is a sport whose movements are very complex and have benefits for developing physical components and mobility, especially for elementary school-aged children. Gymnastics learning at every level of education has different levels of difficulty. This study aims to determine what barriers are the problems in learning gymnastics in elementary schools. The research method used is descriptive quantitative using survey methods with data collection techniques using a questionnaire. The study population was Physical Education Teachers in the Special Region of Yogyakarta. The data analysis technique used descriptive analysis as stated in the percentage. The results of this study indicate that the barriers in gymnastics learning are based on five aspects, namely the teacher aspect of 16.86%, the student's 42.15%, the facilities and infrastructure of 30.39%, the curriculum of 6.53% and the environment of 17. 64%.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

majora

Publisher

Subject

Humanities Education Health Professions Nursing Public Health Social Sciences

Description

Majalah Ilmiah Olahraga (MAJORA) is a journal published by the Faculty of Sport Science, Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Keolahragaan bianually publishes research on various aspects of the sport sciences, health and well-being, as well as coaching and talent identification and physical ...