JURMATIS : Jurnal Manajemen Teknologi dan Teknik Industri
Vol 4, No 1 (2022): January

Penerapan Strategi Pemasaran UMKM Susu Kedelai Desa Kutagandok

Putri Sundari (Program Studi Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Singaperbangsa Karawang)
Naura Mutia Astari (Program Studi Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Singaperbangsa Karawang)
Vita Efelina (Program Studi Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Singaperbangsa Karawang)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2022

Abstract

MSMEs are the biggest economic development in Indonesia and can survive crisis conditions. In 2017, it was noted that MSMEs had a market share o 62,9 million units of the total business actors in Indonesia. Starting an entrepreneurship requires a marketing strategy to know the marketing mix and to know internal and external factors. The purpose of this study is the application of marketing strategies to soy milk MSME products using the marketing mix method, SWOT analysis, and the IFE and EFE Matrix to achieve an effective and efficient marketing strategy. This research data was carried out in the Karawang district, namely Kutagandok Village, with a research period of 6 months, starting from August to December 2019. Methods of data collection are done with three types, namely interviews, observation, and documentation. The result of this research is to know the external and internal factors in MSMEs so that they can control and communicate with consumers to be able to achieve customer satisfaction and reach the target market.UMKM merupakan pengembangan perekonomian di Indonesia paling besar dan dapat bertahan dalam kondisi krisis. Pada tahun 2017 tercatat bahwa UMKM memiliki pangsa pasar sebesar 62,9 juta unit dari total keseluruhan pelaku usaha di Indonesia. Memulai wirausaha dibutuhkannya strategi pemasaran untuk mengetahui bauran pemasaran dan mengetahui faktor internal dan eksternal. Tujuan penelitian ini adalah penerapan strategi pemasaran pada Produk UMKM susu kedelai dengan menggunakan metode marketing mix, analisis SWOT, dan matriks IFE dan EFE untuk mencapai strategi pemasaran yang efektif dan efisien. Data penelitian ini dilaksanakan di Kabupaten Karawang yaitu Desa Kutagandok, dengan jangka waktu penelitian adalah 6 bulan, mulai dari bulan agustus sampai dengan Desember 2019. Metode pengumpulan data dilakukan dengan tiga jenis yaitu wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini adalah mengetahuinya faktor eksternal dan internal pada UMKM sehingga dapat mengontrol dan berkomunikasi dengan konsumen untuk dapat mencapai kepuasan konsumen dan mencapai pasar sasaran.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jurmatis

Publisher

Subject

Control & Systems Engineering Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Industrial & Manufacturing Engineering

Description

1. Quality and Reliability Engineering (QRE) Includes tools and techniques for engineering products in the goods industry and service industry. QRE to prevent product errors or defects. While in the process of the service industry to avoid problems in providing the best service solutions to ...