LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 1 No. 2 (2021)

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA KEMAMPUAN BERPIDATO PERSUASIF DENGAN TINGKAT PERCAYA DIRI SISWA KELAS 9 SMPN 22 JAKARTA BARAT

INNEKE IRIANI MALAU (SMPN 22 Jakarta Barat)



Article Info

Publish Date
12 Jan 2022

Abstract

The goal of this study is to develop persuasive speech skills and confidence in the Indonesian language subject for class IX of SMP Negeri 22 West Jakarta in the 2021/2022 academic year. This is a classroom action research study (CAR). The participants in this study were 34 students in grade IX from SMP Negeri 22 West Jakarta during the academic year 2021/2022. This study was classified into four stages: (1) preparation, (2) implementation, (3) observation, and (4) reflection. The study was divided into three (three) cycles: cycle I, cycle II, and cycle III. The findings of this study show that self-confidence has an impact on Indonesian students' learning outcomes, particularly their capacity to deliver compelling speeches in class IX at SMP Negeri 22 during the 2021/2022 academic year. The average value of 58.69 was calculated from the results of the first cycle analysis, with a degree of completeness of 70%. The average value was 74.59 in the second cycle, with an 84.29 percent completion rate. This indicates that students have not yet attained full mastery of their subject matter. Cycle III saw a rise, with an average value of 83.99 or already being included in very good criteria with a percentage of completion of 90.67 percent.This demonstrates that the average value and percentage of mastery learning scores increased in cycle III, and this research is completed in cycle III because these 3 (three) criteria matched the criteria for completeness. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar kemampuan berpidato persuasif dengan tingkat percaya diri pada mata pelajaran bahasa Indonesia untuk kelas IX SMP Negeri 22 Jakarta Barat tahun pelajaran 2021/2022. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelas IX SMP Negeri 22 Jakarta Barat tahun ajaran 2021/2022 berjumlah 34 siswa. Prosedur penelitian ini dilakukan melalui empat tahapan yaitu: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) pengamatan dan (4) refleksi. Penelitian ini dilaksanakan melalui 3 (tiga) siklus terdiri dari siklus I dan siklus II. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat percaya diri berpengaruh terhadap hasil belajar bahasa Indonesia khususnya kemampuan berpidato persuasif pada siswa kelas IX SMP Negeri 22 tahun ajaran 2021/2022. Dari hasil anĂ¡lisis siklus I diperoleh nilai rata-rata 58,69 dengan persentase ketuntasan 70%. Pada siklus II diperoleh nilai rata-rata adalah 74,59 dengan persentase ketuntasan 84,29%. Hal ini menunjukkan bahwa siswa belum sepenuhnya mencapai ketuntasan belajar. Pada siklus III, ada peningkatan, peningkatan untuk siklus III dengan nilai rata-rata 83,99 atau sudah termasuk kriteria sangat baik dengan persentase ketuntasan mencapai 90,67%. Hal ini menunjukkan bahwa adanya peningkatan nilai rata-rata dan presentase nilai ketuntasan belajar pada siklus III, karena 3 (tiga) kriteria ini sudah memenuhi kriteria ketuntasan maka penelitian ini diselesaikan di siklus III.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...