LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 2 No. 1 (2022)

PENGUNGGAHAN LAGU KE YOUTUBE MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR MERESPON THANKING-APOLOGIZING KELAS VIIC SMPN 1 BAWEN

ANTONIUS HARIADI SULISTYONO (SMP Negeri 1 Bawen, Kabupaten Semarang, Jawa Tengah)



Article Info

Publish Date
12 Mar 2022

Abstract

This study aims to describe the motivation and learning outcomes of students in an effort to improve and/or improve the practice of learning English in responding/responding to expressions of gratitude and apologies in junior high school. The problem for the background of this research is the number of incomplete KKM scores of students on learning outcomes. writing English in response to expressions of gratitude and apologies in class VII C of SMP Negeri 1 Bawen Semester 1 of the 2021/2022 academic year. uploaded to youtube to improve learning outcomes in writing English in the material responding to expressions of gratitude and apologies for class VII C SMPN 1 Bawen Semester 1 Academic Year 2021/2022. The research method is Classroom Action Research (CAR) with 2 cycles, each cycle includes 4 stages, namely planning, action, observation and reflection. Data collection techniques are tests and observations with data collection tools in the form of written test questions and observation sheets which are validated by data through triangulation. The results showed that students' learning outcomes in English increased from an average of 42.22 or 11% to 91.67 or 94% completed the KKM. Meanwhile, students' learning motivation in learning English increased from the medium category to the high category. The conclusion of the study shows that students' learning outcomes in writing English can be improved through the use of multimedia gratitude songs uploaded to YouTube. Students' learning motivation can be increased through the use of multimedia gratitude songs uploaded to YouTube in learning English. The increase is shown by the average value of learning outcomes and learning motivation from the moderate category before the action to the high category after the action. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi dan hasil belajar siswa dalam upaya meningkatkan dan/atau memperbaiki praktik pembelajaran Bahasa Inggris materi menanggapi/ merespon ungkapan terima kasih dan minta maaf di SMP, Permasalahan untuk latar belakang penelitian ini adalah banyaknya nilai tidak tuntas KKM siswa pada hasil belajar menulis bahasa Inggris dalam menanggapi/ merespon ungkapan terima kasih dan minta maaf di kelas VII C SMP Negeri 1 Bawen Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/ 2022. Rumusan masalah ini adalah bagaimana peningkatan motivasi dan hasil belajar menulis bahasa Inggris siswa dalam penggunaan multimedia pembelajaran lagu gratitude yang diunggah ke youtube untuk meningkatkan hasil belajar menulis Bahasa Inggris dalam materi menanggapi ungkapan terima kasih dan minta maaf kelas VII C SMPN 1 Bawen Semester 1 Tahun Pelajaran 2021/ 2022. Metode penelitian berupa Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan 2 siklus, masing- masing siklus meliputi 4 tahap yaitu perencanaan, tindakan, pengamatan dan refleksi. Teknik pengumpulan data dengan tes dan observasi dengan alat pengumpulan data berupa soal tes tulis dan lembar observasi yang divalidasi data melalui triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan hasil belajar menulis bahasa Inggris siswa meningkat dari rata-rata 42,22 atau 11% menjadi 91,67 atau 94% tuntas KKM. Sedangkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris meningkat dari kategori sedang menjadi kategori tinggi. Kesimpulan penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar menulis bahasa Inggris siswa dapat ditingkatkan melalui penggunaan multimedia lagu gratitude yang diunggah ke youtube. Motivasi belajar siswa dapat ditingkatkan melalui penggunaan multimedia lagu gratitude yang diunggah ke youtube dalam pembelajaran bahasa Inggris. Peningkatan tersebut ditunjukan oleh rata-rata nilai hasil belajar dan motivasi belajar dari kategori sedang sebelum tindakan, menjadi kategori tinggi setelah tindakan.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...