AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika
Vol 10, No 4 (2021)

DEVELOPMENT OF CALCULUS LEARNING MEDIA BASED ON TIMOR ISLAND LOCAL WISDOM WITH SCILAB IMPLEMENTATION

Zulkaidah Nur Ahzan (Universitas Timor)
Justin Eduardo Simarmata (Universitas Timor)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2021

Abstract

Abstract :This study aims to develop learning media for calculus based on the local wisdom of Timor Island with the implementation of Scilab. In addition, the research conducted simulations and compared the conventional methods and Scilab programming language to solve calculus problems. It is crucial to provide knowledge and insight to students to perform various types of simulations related to mathematics using Scilab or other open-source-based programming languages, besides the students become accustomed to solving mathematical problems with the help of programming languages. Twenty-three students of the Department of Mathematics Education in the University of Timor participated in this study to define, design, and develop a learning media in the form of handouts and powerpoints. The subject experts assessed the developed media as "excellent" in the aspect of content and language and "good" for the presentation. Meanwhile, the media experts gave an "excellent" rating for each aspect. Then after the media was tested on students, the media got “excellent” rating for each aspect.Abstrak :Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan media pembelajaran berbasis kearifan lokal pulau Timor pada mata kuliah Kalkulus dengan implementasi Scilab. Selain itu pada penelitian ini akan dilakukan simulasi dengan menggunakan Scilab dan melakukan perbandingan penyelesaian masalah-masalah kalkulus yang dilakukan dengan metode konvensional dan metode pembelajaran dengan menggunakan bahasa pemrograman Scilab. Penelitian ini sangat penting untuk memberikan pengetahuan dan wawasan kepada mahasiswa untuk melakukan berbagai jenis simulasi yang berkaitan dengan matematika yang menggunakan media Scilab atau bahasa pemrograman lainnya yang berbasis open-source, selain itu para mahasiswa menjadi terbiasa menyelesaikan masalah matematika dengan bantuan bahasa pemrograman. Penelitian ini melibatkan 23 orang mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Timor. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan langkah-langkah penelitian ini adalah define, design, dan development. Penelitian ini mengembangkan media yang berupa handout dan powerpoint. Adapun hasil yang diperoleh dari media yang dikembangkan mendapatkan penilaian “sangat baik” untuk aspek isi dan bahasa serta penilaian “baik” untuk aspek penyajian dari ahli materi. Sedangkan dari ahli media mendapatkan penilaian “sangat baik” untuk setiap aspek. Kemudian setelah media diujikan kepada mahasiswa, media mendapatkan respon “sangat baik” dari setiap aspek penilaian.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

matematika

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

AKSIOMA JOURNAL, e-ISSN: 2442-5419, p-ISSN: 2089-8703 is an information container has scientific articles in the form of research, the study of literature, ideas, application of the theory, the study of critical analysis, and Islāmic studies in the field of science Mathematics Education. AKSIOMA ...