Abstract: Since the Covid-19 pandemic, the online learning method is the best alternative step for the sake of running lectures on campus. Adapting to a new situation is not an easy thing; both lecturers and students have to start getting used to doing lectures that were previously conducted face-to-face or offline, turning into remotely or online. In reality, online learning is not as much as when learning in class, especially in mathematics, one of which is basic calculus courses. Based on these differences in learning methods, the purpose of this study will be to see whether there are any significants changes caused by covid 19 pandemic on the results of learning via online versus offline on basic calculus study. The method used is using unpaired t-test if the test score data is normal, but if it is not normal then the Mann-Whitney test is used. The results of the analysis showed that the data are not normally distributed, so the analysis to see the difference between offline and online learning is to use Mann-Whitney U. The Mann-Whitney U test results conclude that there is a difference between the final score of online learning and the final score of offline learning. Keywords: Covid-19, Online Learning, Mann-Whitney Test Abstrak: Semenjak pandemi Covid-19, metode belajar online merupakan langkah alternatif terbaik sejauh ini demi berjalannya perkuliahan di kampus. Adaptasi dengan situasi yang baru bukanlah hal yang gampang, baik dosen maupun mahasiswa harus mulai membiasakan diri melakukan perkuliahan yang tadinya dilakukan secara tatap muka atau luring berubah menjadi tatap maya atau daring. Pada kenyataannya pembelajaran daring atau online tidak semaksimal saat pembelajaran di kelas, terutama pada pelajaran matematika, salah satunya mata kuliah kalkulus dasar. Berdasarkan perbedaan metode pembelajaran tersebut, tujuan penelitian ini akan dilihat apakah ada perbedaan hasil pembelajaran secara luring dan daring dengan adanya pandemi Covid-19 pada mata kuliah kalkulus dasar. Metode yang digunakan dengan menggunakan uji t tidak berpasangan apabila data nilai hasil ujian bersifat normal, tetapi apabila tidak normal maka menggunakan uji Mann-Whitney. Hasil analisis bahwa data tidak berdistribusi normal, sehingga analisis untuk melihat perbedaan pembelajaran luring dan daring adalah dengan menggunakan Mann-Whitney U. Hasil Uji Mann-Whitney U menyimpulkan bahwa terdapat perbedaan antara nilai akhir pembelajaran secara daring dan nilai akhir secara luring. Kata kunci: Covid-19, Pembelajaran Daring, Uji Mann-Whitney
Copyrights © 2022