JCES (Journal of Character Education Society)
Vol 5, No 1 (2022): Januari

PELATIHAN PEMBELAJARAN FUN ENGLISH BAGI GURU PAUD

Etika Ariyani (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Sirajudin Sirajudin (Universitas Muhammadiyah Mataram)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2022

Abstract

Abstrak: Program Pengabdian Masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa inggris  bagi anak usia dini dengan menciptakan suasana belajar yang menyenangkan. Pelatihan ini memfasilitasi guru-guru dengan kemampuan bahasa inggris komunikatif yang sesuai dengan karakteristik anak usia dini. Peserta pelatihan terdiri atas 13  guru PAUD di Lingkungan Kekalik Jaya, Kota Mataram. Pelatihan ini  membantu guru mengembangkan serta mengaplikasikan materi dengan menggunakan metode-metode pembelajaran yang menarik. Pelatihan ini dilaksanakan selama 8 minggu  sejak  bulan Oktober hingga November 2021 dimana setiap pertemuan dilaksanakan selama 60 menit. Hasil dari pelatihan ini  menunjukkan para peserta  mampu meningkatkan kemampuan  mengajar bahasa inggris dengan cara yang menyenangkan,  mampu mengenal dan memahami lagu, cerita dan puisi  berbahasa inggris dengan baik,  mampu mengkombinasikan materi pengajaran dengan gerakan guna meningkatkan keaktifan anak usia dini. Terlihat adanya peningkatan yang cukup signifikan pada semangat  belajar, motivasi  dan kemampuan berbahasa inggris pada anak-anak usia dini di  PAUD  Lingkungan Kekalik Jaya, Kota Mataram, Nusa Tenggara Barat.Abstract: This community service program aims to improve the quality of learning English for early childhood by creating fun learning zone. This training facilitated teachers with English communicative ability which appropriate with early childhood characteristics. The participants consists of 13 early childhood institutions in Kekalik Jaya District, Mataram City.  This training help teachers to developed and applied materials by using interesting learning methods. This training held for eight weeks from October to November 2021 which allocate 60 minutes for a meeting. The result of this training showed that participants can improve their teaching skills by using fun learning activities, understand song, story and poem better, can combine learning materials with body movement to improve early childhood creativity. It shown significance improvement at learning spirit, motivation and English ability of early childhood in Early childhood institutions, Kekalik Jaya District, Mataram City, West Nusa Tenggara.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

JCES

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Character Education Society (JCES) | ISSN 2614-3666, is one of the devotion journals managed by the Faculty of Teacher Training and Education of Muhammadiyah University of Mataram and published every January and July. The publication of JCES aims to disseminate conceptual thinking and ...