JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Vol 9, No 1 (2022): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)

Sumber belajar IPS berbasis ethnopedadogy

Dwi Erna (Institut Agama Islam Negeri Kudus)
Yusuf Falaq (Institut Agama Islam Negeri Kudus)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2022

Abstract

Penelitian bertujuan untuk mendeskripsikan menyusun materi pembelajaran IPS berbasis ethnopedagogy dengan mengintegrasikan nilai-nilai kearifan lokal. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian studi kepustakaan. Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa studi terhadap referensi dan hasil penelitian dengan teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis isi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran yang lebih mengutamakan orientasi lingkungan sosial penting. Nilai-nilai kearifan lokal dapat dimanfaatkan untuk memperkaya materi sebagai pengembangan topik atau tema. Pengembangan pembelajaran IPS yang berbasis nilai kearifan lokal, diantaranya; 1) proses penentuan topik atau tema; 2) menetapkan judul dari tema; 3) pemilihan serta analisis komponen silabus; 4) menyusun rancangan pembelajaran tematik dengan memadukan beberapa tema materi berdasarkan kompetensi dasar yang relevan.Social studies learning resources based on ethno-pedagogyThis study aims to describe the assemble of ethno-pedagogy-based social studies learning materials by integrating local wisdom values. The research method used is a literature study research method. The data collection technique used is a study of references and research results with the data analysis technique used, namely content analysis. The results show that learning that prioritizes social environment orientation is important. The values of local wisdom can be used to enrich the material as a topic or theme development. The development of social studies learning based on local wisdom values, including 1) the process of determining the topic or theme; 2) set the title of the theme; 3) selection and analysis of syllabus components; 4) develop thematic learning plans by combining several material themes based on relevant basic competencies.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jipsindo

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

JIPSINDO, an academic journal that centered in social studies i.e social education (curriculum, teaching, instructional media, and evaluation), moral education, and multicultural education. We are interested in scholarship that crosses disciplinary lines and speaks to readers from a range of ...