Jurnal Pendidikan Humaniora
Vol 9, No 3: SEPTEMBER 2021

The Effect of Flipped Classroom Model on ELE Students’ Reading Comprehension and Their Perception towards Flipping

Qonita Naylilhusna (English Language Teaching, Universitas Negeri Malang)
Sintha Tresnadewi (English Language Teaching, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Mar 2022

Abstract

Abstract: This quasi-experimental study aimed to find out the effect of the implementation of flipped classroom on ELE students’ reading comprehension and also observe their perception towards flipping. The findings of this study revealed that the difference in reading comprehension between students taught by using flipped classroom and those taught by using traditional classroom was significant. It was also found that the students in the experimental group have positive perception toward the use of flipped classroom teaching model. This implied that this technique could be applied effectively to teach reading comprehension for ELE students.Keywords: flipped classroom, reading comprehension, perceptionAbstrak: Penelitian quasi-experimental ini bertujuan untuk melihat pengaruh penerapan flipped classroom terhadap pemahaman membaca mahasiswa pendidikan bahasa Inggris (PBI) dan juga untuk mengamati persepsi mereka terhadap teknik tersebut. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa ada perbedaan yang signifikan  pada pemahaman membaca mahasiswa antara mahasiswa yang diajar dengan menggunakan flipped classroom dan mahasiswa yang diajar secara tradisional. Ditemukan juga bahwa mahasiswa pada kelompok eksprimen memiliki persepsi positif terhadap penggunaan model pembelajaran flipped classroom. Ini menyiratkan bahwa   teknik ini dapat diterapkan secara efektif untuk mengajarkan pemahaman membaca mahasiswa PBI.Kata kunci: flipped classroom, pemahaman membaca, persepsi

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

JPH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education

Description

Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan humaniora baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan ...