Journal of Primary Education
Vol 3 No 2 (2014)

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR IPS BERBENTUK KOMIK DENGAN KARAKTER NASIONALISME BERBASIS ATONG PADA KELAS V SD




Article Info

Publish Date
23 Aug 2015

Abstract

AbstrakPengembangan bahan ajar berbentuk komik berkarakter Nasionalisme berbasisATONG ini didasari masalah bagaimana mengembangkan bahan ajar yang menarik,sehingga berdampak positif  terhadap aktivitas, hasil belajar, dan menamkan nilai karakter Nasionalisme pada peserta didik. Penelitian ini merupakan R&D dengandesain penelitian Posttest-Only Control Design Subyek penelitian ini yaitu peserta didikkelas VA, VB, dan VC SD N Krapyak tahun pelajaran 2013/2014. Validasi penelitianini melibatkan ahli media komik, dan materi. Hasil penelitian pembelajaran IPSmenggunakan bahan ajar tersebut, menunjukkan perbedaan hasil aktivitas pesertadidik kelas eksperimen > kelas kontrol dibuktikan dengan skor pengamatan yangrata-rata skor > 25-32,5 kategori baik. hasil belajar peserta didik kelas eksperimen> kelas kontrol dibuktikan dengan nilai Asymp. Sig. (2 tailed) 0,000 pada uji-t, danmenanamkan nilai-nilai Nasionalisme pada kelas eksperimen dibuktikan dengan skorpengamatan yang rata-rata 12,5 ≤skor≤ 17,5 kategori baik. Penelitian ini menghasilkanbahan ajar berbentuk komik dengan karakter Nasionalisme berbasis ATONG.AbstractDevelopment of  teaching materialsin the form ofa comic Nationalism character-based Atongisbased on the problemof  howto develop interest teaching materials, so that it creates a positiveimpact on activities, learning outcomes, and the value ofthe character, embed Nationalismcharacter valueson the students. This studyis anR&Dresearch designPosttest-Only ControlDesign.The subjectsof  this studywereVA, VB, andVC classes ofSDNKrapyak2013/2014school year.The validation ofstudy wasinvolvingcomicexperts and media, andmaterials. The results of IPS studiesusing that materials, indicatingdifferent results ofthe activity ofthe experimentalclassstudents >control classwhich were evidenced bythe observation score in averagescore of>25- 32.5either a good category. Student learning outcomes ofexperimental class>  controlclasswiththeevidencedAsympvalue. Sig. (2 tailed) 0.000 int-test, andembedthe values ofnationalismintheexperimental class was evidenced bythe observation score in average12.5≤score≤17.5including a good category. This studyproducesteaching materialsin the form ofacomicwithnationalismcharacter-based, ATONG.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpe

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Primary Education publishes research articles results and conceptual studies in field of elementary mathematics education, science, Indonesian languange and social studies for primary education level. Journal of Primary Education publishes research studies employing a variety of ...