Journal of Urban Society´s Arts
Vol 8, No 2 (2021): October 2021

Narrative and Cinematic Aspects in Commercial and Art Films as Directors’ Artistic Treatments: a Comparative Study

Lucia Ratnaningdyah Setyowati (ISI Yogtakarta)
GR Lono Lastoro Simatupang (Program Studi Pengkajian Seni Pertunjukan dan Seni Rupa, Sekolah Pascasarjana Universitas Gadjah Mada Yogyakarta. Jl. Teknika Utara, Pogung, Sleman, Yogyakarta 55281)
Budi Irawanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Jun 2022

Abstract

Data shows that award-winning films are not always the best-selling films and vice versa. Therefore, it is interesting to investigate whether the director employs different art techniques for commercial and art films. This qualitative textual study examines the artistic treatments of both films and compares the narrative aspects of the story and the cinematic elements related to the film presentation techniques. The narrative aspects include (a) plot, (b) premise, (c) characters, and (d) conflict. The cinematic elements include (a) cinematography, (b) editing, (c) sound, and (d) setting. The results show that the director applies different art techniques for different films. For films orientated to commercial movie theaters, the narrative is more complex but presented in a cinematic that is easier for the audience to understand. For films in festivals, the narrative is more simple, but the cinematic aspect are more complex. These findings support the results of the data control, a combination of the best- selling and award-winning films, which shows that the film has a rather complex  narrative and visualizations but is relatively easy to understand. Aspek Naratif dan Sinematik dalam Film Komersial dan Film Seni Sebagai Olah Artistik Sutradara Film. Data menunjukkan bahwa film yang meraih banyak penghargaan di festival bukanlah film yang laris di bioskop serta sebaliknya. Fenomena ini menarik untuk diteliti dengan mengkaji apakah sutradara menerapkan perlakuan artistik yang berbeda antara film yang ditujukan untuk ditayangkan di bioskop dan film yang dikirim ke festival. Penelitian tekstual ini mengkaji pengolahan artistik yang dilihat dari dua aspek yaitu aspek naratif yang berkaitan dengan cerita serta aspek sinematik yang berkaitan dengan teknik penyajian film. Hasil yang didapatkan memperlihatkan bahwa sutradara mengolah artistiknya secara berbeda pada kedua ranah tersebut. Di ranah bioskop naratifnya lebih kompleks namun disajikan dalam sinematik yang lebih mudah dipahami penonton, sementara di ranah festival, naratifnya lebih sederhana tetapi olahan sinematiknya lebih kompleks. Hasil ini dipertegas dengan hasil kontrol data di ranah gabungan yang memberikan naratif yang agak kompleks melalui sajian yang agak kompleks namun juga relatif mudah dipahami.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

JOUSA

Publisher

Subject

Arts Humanities Social Sciences

Description

Journal of Urban Society's Art ( Junal Seni masyarakat Urban) memuat hasil-hasil penelitian dan penciptaan seni yang tumbuh dan berkembang di masyarakat perkotaan yang memiliki struktur dan kultur yang berbeda dengan masyarakat pedesaan. Seni masyarakat urban merupakan manifestasi seni yang ...