Jurnal Pendidikan MIPA
Vol 23, No 2 (2022): Jurnal Pendidikan MIPA

Applying the Education for Sustainable Development Approach to Energy Instruction Design for Encouraging Scientific Literacy of Junior High School Students

Wahyu Eka Fath Dieni (Universitas Pendidikan Indonesia)
Hernani Hernani (Universitas Pendidikan Indonesia)
Ida Kaniawati (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
09 Jul 2022

Abstract

Abstract The purpose of this research is to produce learning designs on energy materials with the Educational for Sustainable Development (ESD) approach to develop scientific literacy that is validated and tested on a limited scale. This research uses Design and Development Research model, which uses 6 stages of the D and D model, namely 1) Identify the problems motivating the research; 2) Describe the objectives; 3) Design and develop the artifact; 4) Subject the artifact to testing; 5) Evaluating test results; and 6) Communicating test results. Interview guidelines, lesson plans, validation sheets, and worksheets are the main instruments in this research. The results are indicators derived from content standards can be found with ESD elements, and the learning design developed is considered feasible to be applied in learning. The principle in implementing ESD elements in learning is student-oriented, making the environment a source of learning and connecting local and global issues.Keywords education for sustainable development, scientific learning, learning designAbstrak Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan desain pembelajaran pada materi energi dengan pendekatan Educational for Sustainable Development (ESD) untuk mengembangkan literasi sains yang tervalidasi dan teruji dalam skala terbatas. Penelitian ini menggunakan model Penelitian Design and Development Research, yang menggunakan 6 tahapan model D and D, yaitu 1) Identifikasi masalah yang memotivasi penelitian; 2) Menjelaskan tujuan penelitian; 3) Merancang dan mengembangkan produk; 4) Uji coba produki; 5) Mengevaluasi hasil uji coba; dan 6) Mengkomunikasikan hasil uji cobs. Pedoman wawancara, RPP, lembar validasi, dan LKS merupakan instrumen utama dalam penelitian ini. Hasil dari penelitian ini adalah indikator yang diturunkan dari standar isi dapat ditemukan dengan unsur ESD, dan desain pembelajaran yang dikembangkan dianggap layak untuk diterapkan dalam pembelajaran. Prinsip dalam mengimplementasikan unsur-unsur ESD dalam pembelajaran adalah berorientasi pada siswa, menjadikan lingkungan sebagai sumber belajar dan menghubungkan isu-isu lokal dan global.Kata kunci education for sustainable development, literasi sains, desain pembelajaran.DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp670-680

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jpmipa

Publisher

Subject

Education Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan MIPA (e-ISSN: 2685-5488; p-ISSN: 1411-2531) is a peer-reviewed scientific journal that published twice a year on June an December. The journal published by Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung in Collaboration with Himpunan Evaluasi Pendidikan Indonesia ...