Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 11, No 2 (2022)

Pengaruh bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah terhadap motivasi berprestasi siswa

Hafifa Dwi Fadilla (Jurusan BK Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK) IAIN Batusangkar)
Ardimen Ardimen (Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Tarbiyah dan ilmua Keguruan IAIN Batusangkar)
Fadhilah Syafwar (Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Tarbiyah dan ilmua Keguruan IAIN Batusangkar)
Emeliya Hardi (Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Tarbiyah dan ilmua Keguruan IAIN Batusangkar)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2022

Abstract

Intellectual intelligence and talent are no longer the dominant factors that determine a person's success in learning, but are strongly influenced by achievement motivation. While the real conditions in the field found students have low achievement motivation. For this reason, student motivation needs to be improved. One of the efforts to increase achievement motivation is through group guidance with a muhasabah approach. The purpose of this study was to examine the effect of group guidance with a muhasabah approach on student achievement motivation. This study uses an experimental type of quantitative method with a one group pree-test-post-test design. Determination of the sample using purposive sampling technique with a sample of 15 students. Collecting data using the achievement motivation scale. Processing and data analysis using descriptive statistical analysis. The results of this study indicate that group guidance with a muhasabah approach has a significant effect on students' achievement motivation as seen from the increasing pleasure of students towards situations that require personal responsibility, students expect a return from their work and students tend to take moderate risks rather than low risks. AbstrakKecerdasan intelektual dan bakat tidak lagi menjadi faktor dominan yang menentukan kesuksesan seseorang dalam belajar, namun sangat dipengaruhi oleh motivasi berprestasi. Sementara kondisi nyata di lapangan ditemukan siswa memiliki motivasi berprestasi yang rendah. Untuk itu, motivasi siswa perlu terus ditingkatkan. Salah satu upaya untuk meningkatkan motivasi berprestasi adalah melalui bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah. Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah terhadap motivasi berprestasi siswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif tipe eksperimen dengan one group pree-test- post-test design. Penetapan sampel menggunakan teknik purposive sampling dengan jumlah sampel 15 orang siswa. Pengumpulan data menggunakan skala motivasi berprestasi. Pengolahan dan analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah berpengaruh signifikan terhadap motivasi berprestasi siswa terlihat dari semakin meningkatnya rasa senang siswa terhadap situasi yang menuntut tanggung jawab pribadi, siswa mengharapkan balikan dari pekerjaannya dan siswa cenderung mengambil resiko yang moderat dibanding resiko yang rendah.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...