LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 2 No. 2 (2022)

PENINGKATAN KETRAMPILAN MENULIS CERPEN DENGAN METODE LATIHAN TERBIMBING

PATRIA SUSANTI (SMP Negeri 63 Jakarta)



Article Info

Publish Date
20 Jun 2022

Abstract

One method of learning approach is the guided practice method. The learning method with the guided practice method can be used as an alternative method to increase the interest and ability of students in writing short stories by emphasizing guidance and practice. In writing short stories and completing writing, students are continuously guided in groups. The teacher guides and provides motivation so that it is hoped that the interest of students who are not good will be good, when gathered with colleagues who have a good interest in writing short stories. From the results of the research that has been done, it can be seen that the ability of students to write short stories using the guided practice method increased from observation 1 to observation 3 both in cycle 1 and cycle 2. The category used to see changes in behavior in each observation was the ability of students to express feelings and or experiences into short stories able to choose the right words (diction) and arrange them in short story format. In cycle 1, there is an increase in the percentage of observation 1 compared to observation 3, which is 28%, while in cycle 2, it can be seen that there is an increase in the percentage of observation 1 to observation 2. The results also show that the average value of students increased from cycle 1 to cycle 2. In cycle 1, the average score of students is 78.2 and the average value of students in cycle 2 is 86.5. There was an increase of 16.5 points from cycle 1 to cycle 2. ABSTRAKSalah satu metode pendekatan pembelajarannya adalah metode latihan terbimbing. Metode pembelajaran dengan metode latihan terbimbing dapat digunakan sebagai salah satu metode alternatif untuk meningkatkan minat dan kemampuan peserta didik dalam menulis cerpen dengan menekankan pada pembimbingan dan latihan. Dalam menulis cerpen dan menyelesaikan penulisan, peserta didik secara berkelompok terus dibimbing. Guru membimbing dan memberikan motivasi sehingga diharapkan minat peserta didik yang kurang baik akan menjadi baik, ketika berkumpul dengan rekannya yang mempunyai minat yang sudah baik dalam menulis cerpen. Dari hasil penelitian yang telah dilakukan, terlihat bahwa kemampuan peserta didik dalam menulis cerpen dengan menggunakan metode latihan terbimbing meningkat dari observasi 1 sampai observasi 3 baik pada siklus 1 maupun siklus 2. Kategori yang digunakan untuk melihat perubahan perilaku pada tiap observasi adalah kemampuan peserta didik mengungkapkan perasaan dan atau pengalamannya menjadi cerpen mampu memilih kata yang tepat (diksi) dan menyusunnya dalam format cerpen. Pada siklus 1, terlihat adanya kenaikan persentasi observasi 1 dibandingkan observasi 3 yaitu sebesar 28 %, sedangkan pada siklus 2, terlihat adanya kenaikan persentasi sebesar 5 % dari observasi 1 ke observasi 2. Hasil penelitian juga memperlihatkan bahwa nilai rata-rata peserta didik meningkat dari siklus 1 ke siklus 2. Pada siklus 1, nilai rata-rata peserta didik adalah 78,2 dan nilai rata-rata peserta didik pada siklus 2 adalah 86,5. Terjadi kenaikan sebesar 16,5 poin dari siklus 1 ke siklus 2.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...