LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 2 No. 2 (2022)

ANALISIS KELAYAKAN MODUL STRATEGI MEMBACA DALAM MENJAWAB SOAL SOAL TEST TOEFL DALAM PELATIHAN TEST TOEFL

SYAMSI EDI (Universitas Panca sakti Bekasi)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2022

Abstract

This study aims to analyze the feasibility of the strategy module in answering the TOEFL test questions in the discourse understanding section. This research uses case study method. The object of the research is 2 trainees who will take the TOEFL test. The research was conducted for 16 meetings. Which consists of 5 competencies, namely answering questions about the main idea, finding answers listed in the discourse, summarizing information in the discourse, answering questions related to vocabulary, concluding the entire discourse. The results of the post test showed that the training participants showed quite a few satisfactory results. An English teacher, the module meets the eligibility criteria both in terms of material and in terms of design. The hypothesis obtained is the possibility that the trainees are not so familiar with the strategies being taught. When answering practice questions they showed quite satisfactory results, because one or two types of indicators were discussed. But when faced with the real test, which consists of several indicators, the trainees have difficulty. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis kelayakan modul strategi menjawab soal soal test TOEFL bagian pemahaman wacana. Penelitian ini menggunakan metode study kasus. Objek penelitiannya adalah 2 orang peserta pelatihan yang akan mengikuti test toefl. Penelitian dilakukan selama 16 kali pertemuan. Yang terdiri dari 5 kompetensi yaitu menjawab pertanyaan tentang ide utama, menemukan jawaban yang tertera pada wacana, menyimpulkan informasi pada wacana, menjawab pertanyaan yang berhubungan dengan kosa kata, menyimpulkan seluruh wacana. Hasil post test menunjukan peserta pelatihan sedikit menunjukan hasil yang cukup memuaskan. Seorang guru Bahasa inggris, modul tersebut memenuhi kriteria kelayakan baik dari segi materi maupun dari segi rancangannya. Hipotesis yang diperoleh adalah kemungkinan peserta pelatihan belum begitu familiar dengan strategi strategi yang diajarkan. Ketika menjawab soal soal latihan mereka menunjukan hasil yang cukup memuaskan, karena yang dibahas satu atau dua jenis indikator. Tetapi ketika dihadapkan pada test yang sesungguhnya, yang terdiri dari beberapa indikator maka peserta pelatihan mengalami kesulitan  

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...