Islamiconomic: Jurnal Ekonomi Islam
Vol 10, No 1 (2019)

WOMENPRENUER ALISA KHADIJAH SEBAGAI AGEN RECOVERY EKONOMI KELUARGA DAN MASYARAKAT DI PALEMBANG

Siti Mardiyah (Universitas Islam Negeri Raden Fatah)
Asili Asili (Universitas Islam Negeri Raden Fatah)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2019

Abstract

Abstract. The Womenpreneur Alisa Khadija as an Economic Quality Changer in Family and Society in Palembang. The perception of women's role discrimination in the economic sector is because of the influence of cultural and sacred religious understanding that makes the role women runs is still because of the limitation to sustain the life. The Study is conducted by looking at the role and how the management of womenprenuer in improving the economic quality of family and society. The methodology used is mixed methods. Qualitative methods are used to examine how the Islamic economic transformation of womenpreneur with its description and exploratory analysis. The quantitative method is used by spreading questioner with Guttman scale using non-parametric inferesial analysis to management of Alisa Khalijah ICMI womenprenuer. The results of the study were found that transformative understanding of women's roles and management of community development programs not only makes women an object or perpetrator of development, but rather To plan programs, manage strategies and gain opportunities against existing challenges, to make womenpreneur able to become economic quality changer both in family and society without eliminating the boundaries of sharia. Abstrak. Womenprenuer Alisa Khadijah Sebagai Agen Recovery Ekonomi Keluarga dan Masyarakat di Palembang. Adanya persepsi diskriminasi peran perempuan dalam sektor ekonomi karena pengaruh budaya dan pemahaman keagamaan yang sakral menjadikan peranan yang dijalankan perempuan masih karena keterbatasan untuk mempertahankan hidup. Kajian ini ingin membangun bagaimana sebenarnya Ekonomi Islam mampu menjadikan perempuan yang pada awalnya hanya sebagai sosok yang pasif-konsumtif  menjadi sosok yang Aktif-Produktif dalam sektor ekonomi sehingga mampu menjadi agen dalam recovery ekonomi keluarga dan masyarakat. Kajian dilakukan dengan melihat peran dan bagaimana  manajemen womenprenuer dalam meningkatkan kualitas ekonomi keluarga dan masyarakat. Metodologi yang digunakan adalah mixed methods. Metode Kualitatif digunakan untuk mengkaji bagaimana Transformasi Ekonomi  Islam terhadap womenpreneur dengan analisis deskripsi dan eksploratif. Sedangkan metode Kuantitatif digunakan dengan menyebarkan questioner dengan skala Guttman mengunakan analisis inferesial non parametik terhadap peran dan manajemen womenpreneur Alisa Khalijah ICMI Palembang. Hasil kajian didapati bahwasanya Pemahaman transformatif dilakukan pada peran dan manajemen perempuan terhadap program-program pengembangan masyakat tidak hanya menjadikan perempuan sebagai objek atau pelaku dari pengembangan itu, tetapi lebih bagaimana mendampingi mereka untuk merencanakan program, mengatur strategi dan mendapatkan peluang terhadap tantangan yang ada. Kondisi ini menjadi satu tuntutan dalam Islam, bahawasanya bagaimana menjadikan womenpreneur mampu menjadi perubah kualitas ekonomi baik di keluarga dan masyarakat tanpa menghilangkan batas-batas syariahnya

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

ijei

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Islamiconomic: Jurnal Ekonomi Islam (IJEI) is a periodical scientific publication intended for economists who want to publish their articles in the form of literature studies, research, and scientific development in the field of Islamic economics. IJEI was first published in 2009 which is annually ...