Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB)
Vol 2, No 1: WNCEB 2021

SALURAN MEDIA DIGITAL (DIGITAL MEDIA CHANNELS) YANG EFISIEN DAN EFEKTIF BAGI USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH (UMKM)

Aditya Hermawan (Institut Teknologi dan Bisnis Asia Malang)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2021

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui saluran media digital (digital media channels) yang efisien dan efektif bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di provinsi Jawa Timur. Penelitian ini dilakukan terhadap 1.308 UMKM yang berdomisili diprovinsi Jawa Timur. Data diambil dengan menggunakan metode survey. Adapun instrumen penelitian yang digunakan adalah kuisioner secara online kepada sepanjang bulan Juni 2021 hingga bulan Agustus 2021. Data dianalisis dengan menggunakan Analisis Deskriptif. Hasil yang diperoleh adalah Sosial Media Marketing (SMM) merupakan Saluran Media Digital yang efisien dari segi biaya, efisien dari waktu serta efektif dari segi perolehan order penjualan bagi UMKM di provinsi Jawa Timur. Dapat disimpulkan bahwasanya efisiensi dan efektivitas Saluran Media Digital dapat dilihat pada seberapa banyak pengguna yang menggunakannya sehingga menjadi pasar yang potensial bagi UMKM untuk memasarkan produknya.Kata Kunci: Strategi digital marketing, Saluran Media Digital, UMKM Abstract This research aims to find out digital media channels that are efficient and effective for Micro, Small and Medium Enterprises (SMEs) in East Java province. This study was conducted on 1,308 MSMEs domiciled in East Java. The data was taken using the survey method. The research instrument used is an online questionnaire throughout June 2021 to August 2021. Data is analyzed using Descriptive Analysis. The result obtained is Social Media Marketing (SMM) is a Digital Media Channel that is efficient in terms of cost, time efficient and effective in terms of obtaining sales orders for SMEs in East Java province. It can be concluded that the efficiency and effectiveness of Digital Media Channels can be seen in how many users use it so that it becomes a potential market for MSMEs to market their products.Keywords: Digital marketing strategy, Digital Media Channels, SMEs

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

WNCEB

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Prosiding Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) is a Call of Papers activity managed by the Management Study Program, Faculty of Economics and Business, Widyagama University Malang. WNCEB will be published once a year (in November) with various topics consisting of, (but ...