cover
Contact Name
-
Contact Email
wnceb@widyagama.ac.id
Phone
+6281331098586
Journal Mail Official
wnceb@widyagama.ac.id
Editorial Address
Jalan Borobudur No.35 Mojolangu Kecamatan Lowokwaru Kota Malang, Jawa Timur, Indonesia 65142
Location
Kab. malang,
Jawa timur
INDONESIA
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB)
ISSN : 25985272     EISSN : 25985280     DOI : 10.31328
Prosiding Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) is a Call of Papers activity managed by the Management Study Program, Faculty of Economics and Business, Widyagama University Malang. WNCEB will be published once a year (in November) with various topics consisting of, (but not limited to) finance, marketing, human resources, economics, accounting, entrepreneurship by applying standard research methodologies. -Management -Acounting -Islamic Banking Finance
Articles 136 Documents
STUDI LITERATUR: MODEL HUBUNGAN ANTARA FINANCIAL LITERASI, FINANCIAL RISK ATTITUDE DAN PERTUMBUHAN BISNIS PADA STARTUP BISNIS Hanif Rani Iswari
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (207.361 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3174

Abstract

AbstrakArtikel ini mengidentifikasi dan menentukan indikator financial literacy dan financial risk attitude, pertumbuhan bisnis. Metode yang digunakan adalah pendekatan studi literature dari beberapa penelitian empiris sebelumnya tentang bagaimana bisnis khususnya startup bisa bertumbuh karena pengaruh financial knowledge, financial experience, risk attitude, dan risk taking. Temuan penelitian menunjukkan beberapa indikator faktor-faktor yang membentuk financial knowledge, financial experience, risk attitude, dan risk taking serta pertumbuhan bisnis.Kata Kunci:  Financial knowledge, Financial experience, Risk attitude, Risk taking. AbstractThis article identifies and determines indicators of financial literacy and financial risk attitude, business growth. The method used is a literature study approach from some previous empirical research on how businesses, especially startups, can grow due to the influence of financial knowledge, financial experience, risk attitude, and risk taking. The study findings show several indicators of factors that make up financial knowledge, financial experience, risk attitude, and risk taking and business growth. Keywords: Financial knowledge, Financial experience, Risk attitude, Risk taking.
Pengaruh PAD, DAU, DAK, DBH terhadap Belanja Daerah pada Kabupaten/Kota di Provinsi NTT tahun 2017-2019 Melchiare Pia Sarta Mali; Sodik Sodik; Marjani Ahmad Tahir
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (185.085 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3190

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menguji Pengaruh Pendapatan Asli Daerah, Dana Alokasi Umum, Dana Alokasi Khusus dan Dana Bagi Hasil terhadap Belanja Daerah pada Kabupaten/Kota di Provinsi Nusa Tenggara Timur tahun 2017-2019. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Metode penentuan sampel yang digunakan adalah sampling jenuh. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 22 Kabupaten dan Kota. Data yang digunakan adalah data sekunder yang di ambil dari Laporan Realisasi Anggaran Kabupaten/Kota Provinsi Nusa Tenggara Timur pada tahun 2017-2019 yang diperoleh dari situs Dirjen Perimbangan Keuangan. Hasil pengujian yang dilakukan menunjukkan bahwa secara parsial Pendapatan Asli Daerah, Dana Alokasi Umum dan Dana Alokasi Khusus berpengaruh secara signifikan terhadap Belanja Daerah. Sedangkan Dana Bagi Hasil tidak berpengaruh secara signifikan terhadap Belanja Daerah. Hasil uji hipotesis secara simultan menunjukkan bahwa  Pendapatan Asli Daerah, Dana Alokasi Umum, Dana Alokasi Khusus dan Dana Bagi Hasil berpengaruh secara simultan terhadap Belanja Daerah. Variabel independen yang berpengaruh besar terhadap Belanja Daerah adalah Dana Alokasi Umum dengan nilai sebesar 0,736.Kata Kunci: Pendapatan Asli Daerah, Dana Alokasi Umum, Dana Alokasi Khusus, Dana Bagi Hasil, Belanja Daerah AbstractThe study aims to test the impact of Regional Original Incomes, General Allocation Funds, Special Allocation Funds, and Revenue Sharing Funds on Regional Expenditures in regencies/cities in East Nusa Tenggara Province in 2017-2019. The method used in this study is the quantitative method. The method of sampling used is the saturated sample. The samples in this study consisted of 22 regency/cities. The data used is secondary data taken from the Regency/City Budget Realization Report in the Province of East Nusa Tenggara in 2017 to 2019 which was obtained from the website of the Director General of Financial Balance. The results of the testing indicate that regional original incomes, general allocation funds and special allocation funds significantly affect regional expenditures. While revenue sharing funds does not significantly affect the regional expenditure. Simultaneous results of hypothetical tests suggest that regional original income, general allocation funds, special allocation funds and revenue sharing funds are simultaneously affecting regional expenditures. An independent variable that has a major impact on regional expenditures is a general allocation funds of 0,736.Keywords: Regional Original Incomes, General Allocation Funds, Special Allocation Funds, Revenue Sharing Funds, Regional Expenditures.
ANALISIS STRUKTUR PENGENDALIAN INTERNAL ATAS PENGADAAN OBAT-OBATAN DI RSUD KABUPATEN KEDIRI Nathania Dewi; Syamsul Bahri; Indah Dewi Nurhayati
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (178.527 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3206

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis struktur pengendalian internal atas pengadaan obat-obatan pada RSUD Kabupaten Kediri. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan penulis adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini adalah struktur pengadaan obat-obatan pada RSUD Kabupaten Kediri sudah cukup baik untuk mendukung pengendalian internal menurut teori. Hal tersebut dapat dibuktikan dengan struktur organisasi yang memisahkan tanggung jawab dan wewenang, dalam sistem otorisasi dan prosedur pencatatan yang jelas, praktik yang sehat serta dokumen-dokumen yang digunakan di rumah sakit dalam pembelian.Kata Kunci : Pengendalian Internal, Pengadaan AbstractThis study aims to determine and analyze the structure of internal control over the procurement of drugs at the RSUD Kabupaten Kediri. This study uses a qualitative descriptive method with a case study approach. Data collection techniques used by the author are observation, interviews, and documentation. The analysis includes elements of internal control consisting of organizational structure, authorization system, healthy practices, and employees whose quality is in accordance with their responsibilities. The results of this study are the structure of the procurement of medicines at the RSUD Kabupaten Kediri is good enough to support internal control. However, the organizational structure in the hospital has a weakness, namely the existence of multiple positions or tasks due to the lack of a number of pharmacists owned by the hospital so that mistakes in understanding orders or making mistakes often occur. In addition, the recording is still done manually, which can be at risk of incorrect notes.Keywords : Intern control, drug procurement
PENGARUH MONDAY EFFECT DAN WEEKEND EFFECT TERHADAP RETURN SAHAM (Studi Pada Saham Perusahaan LQ 45 Periode Agustus 2020 – Januari 2021) Dita Prastiana; Dharmayanti Pri Handini; Nasharuddin Mas
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (236.395 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3550

Abstract

Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk menemukan bukti empiris kemampuan  Monday effect maupun weekend effect dalam meningkatkan return saham, baik secara simultan maupun parsial. Selain itu, juga akan mengkaji variabel mana yang lebih dominan dalam meningkatkan return saham.Pendekatan kuantitatif regresi berganda digunakan untuk menguji 45 perusahaan LQ 45 periode Agustus 2020 – Januari 2021. Penelitian ini menggunakan data sekunder di Bursa Efek Indonesia. Temuan empiris yang diperoleh adalah Monday effect dan weekend effect secara simultan maupun parsial mampu meningkatkan secara berarti return saham. Juga ditemukan Weekend effect memiliki kemampuan lebih dibandingkan Monday effect dalam meningkatkan return saham, meskipun dugaan peneliti sebelumnya adalah Monday effect yang lebih dominan.  Kata Kunci: Monday Effect, Weekend Effect, Return Saham, LQ 45 AbstractThe purpose of this study was to find empirical evidence of the ability of the Monday effect and weekend effect to increase stock returns, either simultaneously or partially. In addition, it will also examine which variables are more dominant in increasing stock returns.Multiple regression quantitative approach is used to test 45 LQ 45 companies for the period August 2020 – January 2021. This study uses secondary data on the Indonesia Stock Exchange.The empirical findings obtained are that the Monday effect and the weekend effect can simultaneously or partially increase stock returns significantly. It was also found that the Weekend effect has more ability than the Monday effect in increasing stock returns, even though the previous researcher suspected that the Monday effect was more dominant. Keywords: Monday Effect, Weekend Effect, Stock Return, LQ 45
ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TABUNGAN PRIMA BERHADIAH UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH NASABAH Fahmiyatul Khukmiyah; Bambang Budiantono
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (216.821 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3139

Abstract

AbstrakFahmiyatul Khukmiyah, Bambang Budiantono, Program Studi D3 Keuangan dan Perbankan Syariah, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Widyagama Malang, 2021, “Analisis Strategi Pemasaran Tabungan Prima Berhadiah Untuk Meningkatkan Jumlah Nasabah” (Studi pada PT. Bank MuamalatIndonesia Tbk KCP Kepanjen).Tujuan penelitian ini adalah untuk megetahui dan menganalisis strategi pemasaran produk Tabungan Prima Berhadiah dalam meningkatkan jumlah nasabah, (Studi pada PT. Bank Muamalat Indonesia Tbk KCP Kepanjen). Karena dapat meningkatkan profit perusahaan.Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara dan observasi.Dari hasil penilitian, strategi pemasaran yang diterapkan Bank Muamalat KCP Kepanjen kepada Tabungan Prima Berhadiah adalah strategi jemput bola. Agar nasabah mengetahui dan tertarik menggunakan produk Tabungan Prima Berhadiah.Kata Kunci:Strategi Pemasaran, Analisis SWOT AbstractFahmiyatul Khukmiyah, Bambang Budiantono, D3 Finance and Islamic Banking Study Program, Faculty of Economics and Bussines, Widyagama University Malang, 2021, “Marketing Strategy Analysis Of Prime Savings With Prizes To Increase The Number Of Customers” (Study at PT. Bank Muamalat Indonesia Tbk Sub-Branch Office Kepanjen). Advisor 1 : Bambang Budiantono.The Purpose of this study is to  identify and analyze the marketing strategy of the Prima Savings With Prize product in increasing the number of customers, (Study at PT. Bank Muamalat Indonesia Tbk Sub-Branch Office Kepanjen). Because it can increase company profits.Data collection techniques were carried out by interview and observation.From the results of the study, the marketing strategy applied by Bank Muamalat  Sub-Branch Office Kepanjen to Prima Savings With Prize was a pick-up strategy. So that customers know and are interested in using the Prima Savings product with Prizes.Keywords: Marketing Strategy and SWOT Analysis
PERAN MEDIASI PROFITABILITAS HUBUNGAN ANTARA PELUANG TUMBUH PERUSAHAAN DAN KEBIJAKAN HUTANG TERHADAP NILAI PERUSAHAAN Retno Agustine P; Survival Survival; Mulyono Mulyono
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (224.898 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3157

Abstract

AbstrakArtikel ini menjelaskan peran mediasi profitabilitas hubungan antara peluang tumbuh perusahaan, kebijakan hutang terhadap nilai perusahaan pada sektor industrial yang tercatat pada Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2020. Populasi penelitian ini adalah perusahaan sektor industrials yang tercatat di Bursa Efek Indonesia per tanggal 19 Januari 2021, yang berjumlah 50 perusahaan. Sedangkan periode penelitian selama 6 tahun (2015-2020). Sampel didasarkan pada metode purposive sampling dengan beberapa kriteria yang menghasilkan 102 data panel. Penelitian menggunakan model path analysis dengan regresi data panel. Berdasarkan data mentah atau data primer yang terkumpul, kemudian diproses melalui Software Eviews 7 yang menghasilkan informasi/data untuk keperluan uji statistik parametrik atau pengujian hipotesis.Kata Kunci:  Peluang Tumbuh Perusahaan, Kebijakan Hutang, Profitabilitas, Nilai Perusahaan. AbstractThis article describes the role of profitability mediation between the company's growing opportunities, debt-to-value policies in the industrial sector listed on the Indonesia Stock Exchange for the period 2015-2020. The population of this study is an industrial sector company listed on the Indonesia Stock Exchange as of January 19, 2021, which amounted to 50 companies. While the research period for 6 years (2015-2020). The sample is based on a purposive sampling method with several criteria that resulted in 102 panel data. The study used a path analysis model with regression panel data. Based on raw data or primary data collected, then processed through Eviews Software 7 which produces information / data for the purposes of parametric statistical tests or hypothesis testing. Keywords: Company Growth Opportunities, Debt Policy, Profitability, Company Value.
DIGITAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI PEMASARAN MACARONI EBOL DALAM MENINGKATKAN JUMLAH KONSUMEN Mariana Puspa Dewi; Mulyaningtyas Mulyaningtyas
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (259.842 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3169

Abstract

Abstrak Pandemi Covid-19 yang belum berlalu dari bumi Indonesia hingga saat ini tentunya sangat memukul UMKM dalam menjalankan roda bisnisnya. Berbagai macam kebijakan pemerintah telah dilaksanakan mulai dari pemberian dana bantuan sosial hingga pelonggaran level PPKM namun belum mampu memulihkan geliat pelaku bisnis UMKM dalam menggerakkan roda perekonomian mereka, tidak terkecuali dengan pelaku bisnis camilan kekinian Macaroni Ebol, sebuah produk snack makaroni dari kota Malang yang telah hadir sejak tahun 2012, menyajikan berbagai macam rasa yang disukai para milenial. Agar tetap dapat survive, berbagai macam strategi pemasaran digunakan untuk dapat mempertahankan dan meningkatkan pangsa pasar yang menurun drastis akibat pandemi ini. Salah satunya adalah menggunakan digital marketing untuk tetap dapat menjangkau konsumen penyuka snack makaroni ini.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana strategi pemasaran melalui digital marketing khususnya marketplace Shopee dan Instagram dalam meningkatkan jumlah konsumen. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, dokumentasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi melalui digital marketing Macaroni Ebol sudah tepat sasaran namun harus didukung atau tetap dikombinasikan dengan strategi pemasaran lainnya.Kata Kunci: komunikasi pemasaran, pemasaran digital, strategi pemasaran. Abstract The Covid-19 pandemic, which has not yet passed from Indonesia until now, has certainly hit MSMEs in running their business. Various kinds of government policies have been implemented, starting from the provision of social assistance funds to easing the PPKM level, which have not been able to restore the stretching of MSME business actors in driving their economy, not to mention the modern snack business, Macaroni Ebol, a macaroni snack product from Malang city which has been present since in 2012, serving a variety of flavors that millennials love. In order to survive, various marketing strategies are used to maintain and to increase market share which has decreased drastically due to this pandemic. One of them is using digital marketing to still be able to reach consumers who like this macaroni snack. The purpose of this study is to find out how marketing strategies through digital marketing, especially through Shopee and Instagram marketplaces to increase the number of consumers. This study used qualitative research methods. Data was collected by means of observation, documentation and interviews. The results showed that the strategy through Macaroni Ebol digital marketing was right on target but must be supported or combined with other marketing strategies.Keywords:  marketing communication, digital marketing, marketing strategic.
Pengaruh Kualitas Pelayanan Fiskus, Sanksi Administrasi, dan Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Pelaporan SPT Wajib Pajak Orang Pribadi di KPP Pratama Malang Utara Riska Dian Febriana; Marjani AT; Zaenuddin Zaenuddin
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (250.137 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3185

Abstract

AbstrakArtikel ini menjelaskan pengaruh kualitas pelayanan fiskus, sanksi administrasi, dan kesadaran Wajib Pajak terhadap kepatuhan pelaporan SPT Wajib Pajak orang pribadi di KPP Pratama Malang Utara. Dalam penelitian ini, metode yang digunakan peneliti yaitu penelitian kuantitatif. Teknik sampling yang digunakan oleh peneliti yaitu dengan menggunakan Slovin yang dilanjukan dengan penyebaran kuesioner. Penelitian ini menggunakan teknik analisis regresi linier berganda dalam pengajuan hipotesis. Hasil uji hipotesis penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas pelayanan fiskus, sanksi administrasi, dan kesadaran Wajib Pajak berpengaruh signifikan secara parsial dan simultan terhadap kepatuhan pelaporan SPT WP. Dari hasil uji ini, peneliti memiliki interpretasi apabila untuk meningkakan kepatuhan pelaporan SPT Wajib Pajak, peneliti berharap KPP Pratama Malang Utara selalu  memberikan kualitas pelayanan fiskus yang baik, sanksi administrasi yang tegas, serta penyuluhan supaya Wajib Pajak lebih sadar dalam pajak.Kata kunci: Kualitas pelayanan fisksus, sanksi administrasi, kesadaran WP, kepatuhan WP AbstractThis article describes the influence of the quality of fiscus services, administrative sanctions, and taxpayer awareness of compliance with the reporting of personal taxpayer tax returns in KPP Pratama Malang Utara. In this study, the method used by researchers is quantitative research. The sampling technique used by researchers is to use Slovin which is continued by the spread of questionnaires. The study used multiple linear regression analysis techniques in hypothesis submissions. The results of this study hypothesis test showed that the quality of fissure services, administrative sanctions, and taxpayer awareness had a significant partial and simultaneous effect on wp tax return reporting compliance. From the results of this test, researchers have an interpretation if to improve compliance with the reporting of Taxpayer Tax Returns, researchers hope that KPP Pratama Malang Utara always provides good quality fiscus services, strict administrative sanctions, and counseling so that taxpayers are more aware in taxes..Keywords: Quality of tax service, administrative sanctions, taxpayer awareness, taxpayer compliance
KEBIJAKAN ATAS PIUTANG PT BRI (PERSERO) TBK PADA MASA PANDEMI Sarah Annisa Sinaga; Syanni Yustiani
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (236.956 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3201

Abstract

AbstrakArtikel ini berusaha menganalisis praktik PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk dalam melakukan pencatatan dan penagihan piutangnya pada masa sebelum pandemi (tahun 2019) dan saat pandemi (tahun 2020). Untuk menganalisis fenomena tersebut penelitian ini menggunakan pendekatan studi kasus dan kualitatif dalam menganalisis fenomena yang diteliti. metode pengumpulan data yang digunakan adalah studi kepustakaan dan metode dokumentasi. Penelitian ini menunjukkan bahwa PT BRI (Persero) Tbk mengimplementasikan POJK terkait pandemi dengan menetapkan garis besar arah kebijakan yang terdiri dari asset quality, operational efficiency, dan selective growth serta melakukan restrukturisasi terhadap debitur terdampak covid-19 dengan skema perpanjangan jangka waktu, penurunan suku bunga, penundaan pokok, dan penundaan bunga.Kata Kunci: Piutang, Penagihan Piutang Abstract This article seeks to analyze the practice of PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk in recording and billing its receivables in the period before the pandemic (in 2019) and during the pandemic (in 2020). To analyze these phenomena the study uses case study and qualitative approaches in analyzing the phenomena studied. The data collection methods used are literature studies and documentation methods. This research shows that PT BRI (Persero) Tbk implemented the pandemic-related POJK by setting an outline of policy direction consisting of asset quality, operational efficiency, and selective growth and restructuring debtors affected by covid-19 with a term extension scheme, interest rate reduction, principal delay, and interest delay.Keywords: Receivables, Receivable Billing
Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Kabupaten Kepulauan Aru Selva Temalagi; Piter Arson Welay
Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB) Vol 2, No 1: WNCEB 2021
Publisher : Universitas Widyagama Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (240.684 KB) | DOI: 10.31328/wnceb.v2i1.3217

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris pengaruh kompetensi sumber daya manusia dan sistem pengendalian internal terhadap kualitas laporan keuangan pemerintah daerah dengan komitmen organisasi sebagai variabel moderasi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survey dengan menyebar kuesioner. Penelitian ini dilakukan pada Organisasi Perangkat Daerah (OPD) Pemerintah Kabupaten Kepulauan Aru. Jumlah responden adalah 60 adalah pegawai yang terkait dengan pengeloaan keuangan yang dipilih dengan metode pengambilan sampel dengan teknik Nonprobability sampling. Data yang dianalisis adalah data primer. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa kompetensi sumber daya manusia berpengaruh pada kualitas laporan keuangan pemerintah daerah, sistem pengendalian intern berpengaruh positif pada kualitas laporan keuangan pemerintah daerah, interaksi komitmen organisasi dengan kompetensi sumber daya manusia  berpengaruh pada kualitas laporan keuangan pemerintah daerah dan interaksi komitmen organisasi dengan sistem pengendalian intern berpengaruh pada kualitas laporan keuangan pemerintah daerah. Implikasi penelitian ini dapat memberikan bukti empiris yang dapat digunakan pemerintah daerah kabupaten kepulauan Aru untuk dapat melakukan evaluasi dan peningkatan kualitas laporan keuangan melalui peningkatan kompetensi sumber daya manusia dan sistem pengendalian internal.Kata Kunci: Kualitas laporan keuangan, Kompetensi sumber daya manusia, Sistem pengendalian     internal AbstractThis study aims to empirically test the competence of human resources and internal control systems on the quality of local government financial reports with organizational commitment as a moderating variable. The research method used is a survey method by distributing questionnaires. This research was conducted at the Regional Apparatus Organization (OPD) of the Aru Islands Regency Government. The number of respondents is 60 employees who are related to financial management selected by sampling method with non-probability sampling technique. The data analyzed is primary data. The results of hypothesis testing indicate that human resource competence affects the quality of local government financial reports, the internal control system has a positive effect on the quality of local government financial reports, the interaction of organizational commitment with human resource competence affects the quality of local government financial reports and the interaction of organizational commitment with the system. internal control affects the quality of local government financial reports. The implication of this research is that it can provide empirical evidence that can be used by the local government of the Aru Islands Regency to evaluate and improve the quality of financial reports through improving the competence of human resources and internal control systems.Keywords: Quality of financial reports, Competence of human resources, Internal control system

Page 1 of 14 | Total Record : 136