Abstract: This study aims to improve student learning outcomes and find out the effect of the Process Skills model Prediction, Observation, Explanation (POE) model on problem-solving of grade 8th students of MTS Negeri 2 Nanga Pinoh in oscillations. The research method used is an experimental method with a One-Group Pretest-Posttest Design. The research was conducted in 4 meetings, with 24 students of class VIII B of MTs Negeri 2 Nanga Pinoh. The data collection instrument was carried out by testing the students' cognitive abilities in the form of pretest and posttest essays, observation sheets, and student response questionnaires. The results showed that: There was an increase in student learning outcomes in physics learning with an average increase of 55.28 with the lowest score of 40, and the highest score of 100. Keywords: learning outcomes, process skills, POE modelAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dan melihat pengaruh penerapan Keterampilan Proses Model Prediction, Observation, Explaination (POE) terhadap pemecahan masalah pada siswa kelas VIII MTs Negeri 2 Nanga Pinoh pada materi getaran. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan rancangan One-Group Pretest-Posttest Design. Penelitian dilaksanakan dalam 4 kali pertemuan, dengan jumlah siswa kelas VIII B MTs Negeri 2 Nanga Pinoh sebanyak 24 siswa. Instrument pengumpulan data dilakukan dengan tes kemampuan kognitif siswa berupa soal esai pretest dan postest, lembar observasi, dan angket respon siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa: Terdapat peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran fisika dengan rata-rata peningkatan sebesar 55,28 dengan nilai terendah 40, dan nilai tertinggi adalah 100.Kata-kata kunci: pembelajaran fisika, keterampilan proses, model POE
Copyrights © 2021