JCES (Journal of Character Education Society)
Vol 5, No 3 (2022): Juli

PELATIHAN TOEFL (TEST OF ENGLISH AS FOREIGN LANGUAGE) BAGI GURU-GURU PESANTREN

Ilham Ilham (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Yulia Isnaini (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Irwandi Irwandi (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Lukman Lukman (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Hijril Ismail (Universitas Muhammadiyah Mataram)



Article Info

Publish Date
31 Jul 2022

Abstract

Abstrak: Pemilihan khalayak sasaran didasarkan dari pertimbangan bahwa guru-guru memiliki kemampuan skill TOEFL yang lemah. Kegiatan ini bertujuan untuk memberikan pelatihan peningkatan kemampuan TOEFL Bahasa Inggris pada guru-guru di pesantren Alam Sayang Ibu. Untuk mencapai tujuan tersebut metode pelaksanaan kegiatan ini adalah melalui pelatihan intensif dengan perpaduan teori dan praktek serta diskusi pada kemampuan menyimak, membaca dan struktur. Kegiatan ini diikuti oleh 15 guru dari berbagai bidang ilmu. Hasil kegiatan ini menunjukkan adanya peningkatan pengetahuan dan kompetensi guru terhadap test TOEFL. Hasil TOEFL test menunjukkann peningkatan nilai dari 381 menjadi 400. Peningkatan ini menunjukkan bahwa pengetahuan dan kompetensi guru pada TOEFL meningkat setelah pelatihan. Abstract: The selection of the target audience is based on the consideration that teachers have weak TOEFL skills. This activity aims to provide training to improve TOEFL English skills for teachers at the Alam Sayang Ibu Islamic boarding school. To achieve this goal, the method of implementing this activity is through intensive training with a combination of theory and practice as well as discussions on listening, reading and structure skills. This activity was attended by 15 teachers from various fields of science. The results of TOEFL test indicated improvement score from 381 to 400. This improvement showed teacher knowledge and competence on the TOEFL test after the treatment.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

JCES

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Character Education Society (JCES) | ISSN 2614-3666, is one of the devotion journals managed by the Faculty of Teacher Training and Education of Muhammadiyah University of Mataram and published every January and July. The publication of JCES aims to disseminate conceptual thinking and ...