Journal Health & Science : Gorontalo Journal Health and Science Community
Vol 6, No 3 (2022): OKTOBER: JOURNAL HEALTH AND SCIENCE : GORONTALO JOURNAL HEALTH AND SCIENCE COMMU

THE RELATIONSHIP BETWEEN CARING NURSES AND PATIENT SATISFACTION IN THE ER ROOM OF ALOEI SABOE HOSPITAL, GORONTALO CITY

Nasrun Pakaya (Universitas Negeri Gorontalo)
Ibrahim Sulemen (Universitas Negeri Gorontalo)
Mihrawaty Antu (Universitas Negeri Gorontalo)



Article Info

Publish Date
28 Oct 2022

Abstract

Penerapan Caring dapat dinilai dari sudut pandang pasien dan perawat. Persepsi pasien yang puas dengan caring perawat akan meningkatkan penilaian terhadap kepuasan mereka. Penerapan Caring bagi perawat sangat bermanfaat untuk meningkatkan kepekaan, rasa cinta kasih, hubungan perawat-klien, meningkatkan kepuasan kerja, kepuasan pasien serta profesionalme perawat. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui hubungan perilaku caring perawat dengan kepuasan pasien di ruangan UGD RS. Aloei Saboe Kota Gorontalo. Penelitian ini dilakukan di Rumah Sakit Aloei Saboe Kota Gorontalo yang waktu penelitiannya disesuaikan dengan jangka waktu penelitian kolaboratif dua bulan terhitung mulai Maret 2022 – April 2022. Desain penelitian ini mengunakan jenis penelitian Cross Sectional dengan opulasi dalam penelitian ini yaitu seluruh pasien yang masuk di ruangan Unit Gawat Darurat. Teknik pengambilan sampel mengunakan purposive sampling dengan jumlah sampel sebanyak 70 responden. Hasil penelitian didapatkan bahwa sebagian besar merasa puas dengan pelayanan dan menilai perawat memiliki Caring yang baik sebesar 92%. Hasil ini meningkat dibandingkan penelitian sebelumnya pada tahun 2020 yang mengatakan bahwa perawat  memiliki perilaku Caring (58,9%) dengan p-value 0.04 lebih kecil dari 0.05. Penelitian ini menggunakan hasil analisis menggunakan uji Fisher’s Exact Test didapatkan nilai p=0,001. Hal ini berarti p-value lebih kecil dari alpha (5%), sehingga dapat disimpulkan bahwa ada hubungan yang bermakna antara perilaku caring perawat dengan kepuasan pasien di ruangan UGD  (p=0,001 0,05).Kata kunci : Caring ; Kepuasan ; IGD.AbstractThe application of Caring can be assessed from the point of view of the patient and the nurse. Perceptions of patients who are satisfied with caring nurses will increase the assessment of their satisfaction. The application of Caring for nurses is very useful in increasing sensitivity, love, nurse-client relationships, increase job satisfaction, patient satisfaction, and nurse professionalism. The purpose of this study was to determine the relationship between nurse caring behavior and patient satisfaction in the emergency room of the hospital. Aloei Saboe Gorontalo City. This research was conducted at the Aloei Saboe Hospital, Gorontalo City. The research time was adjusted to a two-month collaborative research period starting from March 2022 – April 2022. The design of this study used a cross sectional research type, with the population in this study being all patients who entered the unit room. Emergency. The sampling technique used purposive sampling with a total sample of 70 respondents. The results of the study found that most were satisfied with the service and assessed that nurses had good Caring 92%. This result is an increase compared to the previous study in 2020, which said that nurses had Caring behavior (58.9%) with a p-value of 0.04 less than 0.05. The results of the study using the analysis of Fisher's Exact Test the results obtained p value = 0.001. This means that the p-value is smaller than the alpha (5%), so it can be concluded that there is a significant relationship between nurse caring behavior and patient satisfaction in the emergency room (p=0.001 0.05).

Copyrights © 2022