ISM (Intisari Sains Medis) : Jurnal Kedokteran
Vol. 13 No. 2 (2022): (In Press : 1 August 2022)

Kemampuan Tutor dalam Menstimulasi Self Directed Learning Mahasiswa Kedokteran

I Gusti Ayu Harry Sundariyati (Departemen Pendidikan Kedokteran dan Kesehatan, Fakultas Kedokteran, Universitas Udayana Denpasar, Indonesia)
Putu Gede Sudira (Departemen Pendidikan Kedokteran dan Kesehatan, Fakultas Kedokteran, Universitas Udayana Denpasar, Indonesia)
Ida Bagus Amertha Putra Manuaba (Departemen Pendidikan Kedokteran dan Kesehatan, Fakultas Kedokteran, Universitas Udayana Denpasar, Indonesia)
I Gusti Ayu Sri Darmayani (Departemen Pendidikan Kedokteran dan Kesehatan, Fakultas Kedokteran, Universitas Udayana Denpasar, Indonesia)



Article Info

Publish Date
28 Jul 2022

Abstract

Background: Self-directed learning (SDL) is a skill that must be possessed by medical students as a form of adult learning. To train these skills, students need tutors to stimulate students' SDL abilities. Methodology: This study was conducted quantitatively using a Dolman and Ginns questionnaire on third-year medical students. Results: Tutors in the Medical Emergency block were able to provide a good explanation of the issues in the case and stimulate students to look for other learning resources. Conclusion: Tutors with academic backgrounds that match the discussion material can be considered as one of the factors that can stimulate students' SDL. Latar Belakang: Self-directed learning (SDL) merupakan keterampilan yang harus dimiliki oleh mahasiswa kedokteran sebagai bentuk pembelajaran dewasa. Untuk melatih keterampilan ini mahasiswa memerlukan tutor dalam menstimulasi kemampuan SDL mahasiswa. Metodologi: penelitian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan kuisioner Dolman dan Ginns pada mahasiswa kedokteran tahun ke-tiga. Hasil: tutor pada blok Medical Emergency mampu memberikan penjelasan yang baik mengenai issue yang ada pada kasus serta menstimulasi mahasiswa untuk mencari sumber pembelajaran yang lainnya. Simpulan: tutor dengan latar belakang akademik yang sesuai dengan materi diskusi dapat dipertimbangan sebagai salah satu factor yang dapat menstimulasi SDL mahasiswa.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

ism

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Medicine & Pharmacology

Description

Intisari Sains Medis is published by Medical Scientific Community, Indonesia. Intisari Sains Medis is an international, multidisciplinary, peer-reviewed, open access journal accepts papers for publication in all aspects of Science Digest, Medical Research Development, Research Medical Field and ...