Background: Self-directed learning (SDL) is a skill that must be possessed by medical students as a form of adult learning. To train these skills, students need tutors to stimulate students' SDL abilities. Methodology: This study was conducted quantitatively using a Dolman and Ginns questionnaire on third-year medical students. Results: Tutors in the Medical Emergency block were able to provide a good explanation of the issues in the case and stimulate students to look for other learning resources. Conclusion: Tutors with academic backgrounds that match the discussion material can be considered as one of the factors that can stimulate students' SDL. Latar Belakang: Self-directed learning (SDL) merupakan keterampilan yang harus dimiliki oleh mahasiswa kedokteran sebagai bentuk pembelajaran dewasa. Untuk melatih keterampilan ini mahasiswa memerlukan tutor dalam menstimulasi kemampuan SDL mahasiswa. Metodologi: penelitian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan kuisioner Dolman dan Ginns pada mahasiswa kedokteran tahun ke-tiga. Hasil: tutor pada blok Medical Emergency mampu memberikan penjelasan yang baik mengenai issue yang ada pada kasus serta menstimulasi mahasiswa untuk mencari sumber pembelajaran yang lainnya. Simpulan: tutor dengan latar belakang akademik yang sesuai dengan materi diskusi dapat dipertimbangan sebagai salah satu factor yang dapat menstimulasi SDL mahasiswa.
Copyrights © 2022