AbstractThis research is designed to produce learning media products namely E-book and apply it to history lessons class X TBG 2 SMK Negeri 4 Jambi City. The research method used in this research is ADDIE developed by Lee and owen which has five stages, namely; 1) analysis,2) design,3) development,4) implementation, and 5) evaluation. At the implenration stage researchers adopted the martin tessmen model. The research was conducted at SMKN 4 Jambi city with the research subjects of grade X TBG 2 students who numbered 2 people for individual trials, 10 people for small group trials, and 34 people in the beasr group trials. From the results of field trials obtained individual trial results, the average score of 81.6 % belongs to the good category. Small Group trial results average score of 83.2 % fall into the good category. Field test results average score of 90.69% fall into the excellent categoryKeyword: E-Book, Instructional, The entry of Hindu Buddhism into Indonesia AbstrakPenelitian ini bertujaun untuk menghasilkan produk media pembelajaran yaitu E-book dan menerapkannya pada pelajaran sejarah kelas X TBG 2 SMK Negeri 4 Kota Jambi. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah ADDIE yang dikembangkan oleh Lee and owen yang memiliki lima tahap yaitu; 1) analisis,2) desain,3) pengembangan,4) implementasi, dan 5) evaluasi. Pada tahap implenrasi peneliti mengadopsi model martin tessmen. Penelitian dilakukan di SMKN 4 Kota Jambi dengan subjek penelitian siswa kelas X TBG 2 yang berjumlah 2 orang untuk uji coba perorangan, 10 orang untuk uji coba kelompok kecil, dan 34 orang pada uji coba kelompok beasr. Dari hasil uji coba lapangan didapatkan hasil uji coba perorangan, jumlah skor rata-rata 81,6 % termasuk dalam kategori baik. Hasil uji coba Small Groupjumlah skor rata-rata 83,2 % termasuk dalam kategori baik. Hasil uji coba kelompok besar (field test) jumlah skor rata-rata 90,69 % termasuk dalam kategori sangat baikKata Kunci: E-book, pembelajaran, Masuknya agama hindu budha ke Indonesia
Copyrights © 2020