Discourse of Physical Education
Vol. 1 No. 1 (2022): February

Metode Bermain di Lingkungan Pantai Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Lompat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama

Qanet Hayatunnufus (Universitas Pendidikan Mandalika)
Lalu Sapta Wijaya Kusuma (Universitas Pendidikan Mandalika)
Eko Sucipto (SMA Ali Maksum)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2022

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil penerapan metode bermain di lingkungan pantai terhadap peningkatan hasil belajar lompat tinggi pada siswa kelas VIII B SMP Negeri 4 Taliwang. Metode penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII B SMP Negeri 4 Taliwang yang berjumlah 22 orang. Untuk pengumpulan data diperoleh dengan mengamati dan menguji hasil belajar siswa dengan instrumen tes berupa: (1) Penilaian Afektif, (2) Penilaian Kognitif, dan (3) Penilaian Psikomotor. Sedangkan teknik analisis data menggunakan pertanyaan langsung dengan taraf signifikansi 100%. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa persentase kriteria hasil belajar siswa pada setiap siklus mengalami peningkatan yang baik. Siklus 1 rata-rata hasil belajar siswa untuk aspek kognitif, psikomotor dan afektif adalah 73,21. Sedangkan, siklus 2 rata-rata hasil belajar siswa untuk aspek kognitif, psikomotor dan afektif adalah 81,64. Kesimpulan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa setelah penerapan metode bermain di lingkungan pantai dapat meningkatkan hasil belajar lompat tinggi pada siswa kelas VIII B SMP Negeri 4 Taliwang. The Method of Playing in the Beach Environment as an Effort to Improve the Junior High School Students’ High Jumping Ability Abstract The purpose of this study was to determine the results of the implementation of the method of playing in a beach environment on improving high jump learning outcomes in class VIII B students of SMP Negeri 4 Taliwang. This research method uses Classroom Action Research. The sample in this study was class VIII B students of SMP Negeri 4 Taliwang, totaling 22 people. For data collection, it was obtained by observing and testing student learning outcomes with test instruments in the form of: (1) Affective Assessment, (2) Cognitive Assessment, and (3) Psychomotor Assessment. While the data analysis technique used direct questions with a significant level of 100%. The results of the study revealed that the percentage of student learning outcomes criteria in each cycle experienced a good increase. Cycle 1 the average student learning outcomes for cognitive, psychomotor and affective aspects is 73.21 while cycle 2 the average student learning outcomes for cognitive, psychomotor and affective aspects is 81.64. The conclusion of this study shows that after the application of the method of playing in a beach environment can improve high jump learning outcomes in class VIII B students of SMP Negeri 4 Taliwang.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

dpe

Publisher

Subject

Education Public Health

Description

The Discourse of Physical Education (DPE) features peer-reviewed research articles based on classroom and laboratory studies, descriptive and survey studies, summary and review articles, and discussion of current topics of interest in physical education at every level education. DPE (ISSN. ...