LIBRIA: Library of UIN Ar-Raniry
Vol 14, No 1 (2022)

Membangun Etika Komunikasi dalam Layanan Informasi Perpustakaan

Syukrinur A. Gani (Prodi Ilmu Perpustakaan Fakultas Adab UIN Ar-Raniry Banda Aceh)



Article Info

Publish Date
31 Jul 2022

Abstract

 AbstrakArtikel ini mengkaji tentang etika komunikasi yang perlu dibangun pustakawan dalam layanan informasi perpustakaan. Etika komunikasi memegang peranan penting dalam berkomunikasi. Komunikasi antar manusia memegang teguh prinsip etika sehingga terbangun hubungan yang menyenangkan. Bagaimana etika komunikasi dalam layanan informasi perpustakaan?. Dalam menjawab permasalahan, kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menelaah dan merujuk kepada bahan-bahan dalam berbagai literatur baik berupa buku atau tulisan dari berbagai bentuk yang ada kaitannya dengan permasalahan yakni etika komunikasi. Analisis data adalah deskriptif analisis yaitu mendeskripsikan data yang terkait dengan permasalahan dan disusun secara sistematis sesuai dengan permasalahan. Hasil kajian menunjukkan bahwa etika communisis yang dapat membangun hubungan menyenangkan dengan pemustaka dalam layanan informasi adalah komunikasi dengan bahasa secara lemah lembut, jujur, dan menghargai orang lain.Kata Kunci: Etika Komunikasi, Layanan Informasi AbstractThis article examines the communication ethics that librarians need to build in library information services. Communication ethics plays an important role in communicating. Communication between humans adheres to ethical principles so that a pleasant relationship is built. How is the ethics of communication in library information services? In answering the problem, this study uses a qualitative approach by examining and referring to materials in various literatures in the form of books or writings of various forms that are related to the problem of communication ethics. Data analysis is descriptive analysis that is describing data related to the problem and arranged systematically according to the problem. The results of the study show that communication ethics that can build pleasant relationships with users in information services is communication with language that is gentle, honest, and respectful of others. Keywords: Communication Ethics, Information Services

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

libria

Publisher

Subject

Library & Information Science Social Sciences

Description

This journal specializes in any topics and subjects related to the Librarianship, information and documentation, also it present the subjects and topics related to archives and ...