Jurnal Pendidikan MIPA
Vol 23, No 3 (2022): Jurnal Pendidikan MIPA

A Systematic Review of the Ethnomamatics Characteristics in Indonesian Culture

Patma Sopamena (IAIN Ambon)
Nurlaila Sehuwaky (IAIN Ambon)
Syafruddin Kaliky (IAIN Ambon)
Fahruh Juhaevah (IAIN Ambon)
Hasdi Litiloly (IAIN Ambon)



Article Info

Publish Date
23 Sep 2022

Abstract

Abstract Based on the differences and similarities of mathematical cultural roots in Indonesia, it is necessary to describe its characteristics and indicators. This article systematically reviews indicators in the roots of mathematical culture in Indonesia based on previous research guided by Prisma's statements. Metadata was analyzed using open coding and re-encoded through axial and selective coding to form ethnomathematics characteristics in Indonesian culture. The results showed that ethnomathematics in Indonesian culture has four characteristics, including 1) Using integer operations, patterns and number bases, residual theorem, modulo, and unity, Kubik, determination of surface area in starting development activities and determining seasonal systems 2) Using the concept of geometric transformation in making Batik motifs and traditional houses 3) Conducting games by exploring arithmetic and probabilities, ideas, and mathematical practices and 4) Using human body size as a measuring tool in starting a development activity and planting land. Keywords systematic review, Ethnomamatics, characteristics, Indonesian culture.  Abstrak Berdasarkan perbedaan dan kesamaan akar budaya matematika di Indonesia maka perlu dideskripsikan karakteristik dan indikatornya.  Artikel ini secara sistimatis mengulas indikator dalam akar budaya matematika di Indonesia berdasarkan penelitian sebelumnya yang dipandu oleh pernyataan PRISMA. Metadata dianalisis menggunakan pengkodean terbuka dan dikodekan ulang  melalui pengkodean aksial dan selektif untuk membentuk karakteristik etnomatematika pada budaya Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan bahwa etnomatematika pada budaya Indonesia memiliki empat ciri, antara lain: 1) Menggunakan operasi bilangan bulat, pola dan basis bilangan, teorema sisa, modulo, dan kongruensi, kibik, penentuan luas permukaan  dalam memulai kegiatan pembangunan dan menentukan sistem musim 2) Menggunakan konsep transformasi geometri dalam pembuatan motif Batik dan rumah adat 3) Melakukan permainan dengan cara mengeksplorasi aritmatika dan probabilitas, ide, dan praktik matematika dan 4) Menggunakan ukuran tubuh manusia sebagai alat ukur dalam memulai suatu kegiatan pembangunan maupun lahan tanam.  Kata kunci sistimatis review, Etnomatematika, karakteristik, budaya Indonesia.  DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp1195-1204

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jpmipa

Publisher

Subject

Education Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan MIPA (e-ISSN: 2685-5488; p-ISSN: 1411-2531) is a peer-reviewed scientific journal that published twice a year on June an December. The journal published by Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung in Collaboration with Himpunan Evaluasi Pendidikan Indonesia ...