Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 7, No 2 (2022)

Pembuatan Candi dari Kertas Lipat sebagai Media Pembelajaran Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM)

Hardani, Hardani (Unknown)
Rahmadi, Imam Fitri (Unknown)
Nurhasanah, Farida (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2022

Abstract

Abstrak: Perkembangan ilmu pengetahuan, teknologi, dan seni menuntut inovasi pembelajaran di sekolah dasar yang lebih terhubung ke dalam dunia nyata dan mampu mengasah keterampilan belajar abad 21. Salah satu inovasi yang dapat dilakukan adalah memperkenalkan media dan pendekatan baru kepada siswa untuk belajar secara lebih terintegrasi melalui pembelajaran berbasis STEAM. Penelitian ini bertujuan; 1) mengevaluasi pengalaman siswa dalam belajar menggunakan pendekatan STEAM dengan membangun candi dari kertas lipat; 2) mengamati aktivitas siswa dalam belajar menggunakan pendekatan STEAM dengan membangun candi dari kertas lipat terkait keterampilan belajar abad 21; dan 3) meninjau relasi aktivitas membangun candi dari kertas lipat dengan disiplin ilmu STEAM. Penelitian ini merupakan studi eksplorasi menggunakan pendekatan kualitatif digabungkan dengan Engineering Design Process (EDP) yang diikuti oleh 25 siswa sekolah dasar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa mendapatkan pengalaman yang menyenangkan dari aktivitas pembuatan candi menggunakan kertas lipat, aktivitas pembuatan candi mendorong siswa terutama untuk menuangkan kreativitas dan berpikir kritis, dan aktivitas pembuatan candi terlihat memiliki relasi dengan semua disiplin ilmu STEAM. Pembuatan candi dari kertas lipat sebagai media pembelajaran STEAM dapat diadaptasi dan terus ditingkatkan dengan menggunakan teknologi digital supaya siswa dapat secara lebih dinamis dalam menyusun dan mengeksplorasi bentuk candi.Abstract: The development of science, technology, and art requires learning innovations in elementary schools that are more connected to the real world and able to hone 21st century learning skills. One of the innovations that can be done is to introduce new media and approaches for students to learn in a more integrated manner through learning STEAM based. The purpose of this research; 1) evaluate students' experiences in learning using the STEAM approach by building temples out of folded paper; 2) observing students' activities in learning using the STEAM approach by building temples from folding paper related to 21st century learning skills; and 3) reviewing the relationship between the activities of building temples out of folded paper and the STEAM discipline. This research is an exploratory study using a qualitative approach combined with the Engineering Design Process (EDP) which was attended by 25 elementary school students. The results showed that students had a pleasant experience from the activity of making temples using folded paper, the activity of making temples encouraged students especially to express creativity and critical thinking, and the activity of making temples seemed to have a relationship with all STEAM disciplines. Making temples from folding paper as a medium for STEAM learning can be adapted and continuously improved by using digital technology so that students can more dynamically compose and explore the shape of the temple.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...