JOURNAL OF EDUCATION SCIENCE
Vol 8, No 2 (2022): OKTOBER 2022

ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MEMAHAMI TEKS AKADEMIK BAHASA INGGRIS

Rahmat Fajri (Unknown)
Nelliraharti Nelliraharti (Unknown)
Rahmat Alimin (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Oct 2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisi kemampuan mahasiswa Universitas Ubudiyah Indonesia  dalam memahami teks akademik bahasa Inggris. Peneliti menggunakan metode kualitatif untuk melakukan penelitian ini. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa  jurusan ilmu gizi dan psikologi  Universitas Ubudiyah Indonesia. Kelas tersebut adalah sampel yang dijadikan  dalam penelitian ini. Instrumen yang digunakan dalam penelitian adalah soal teks akademik bahasa Inggris yang terdiri dari dua puluh lima pertanyaan dimana terdapat lima item yang diuji yaitu ide pokok bacaan, informasi rinci (detail), informasi tersurat, informasi tersirat, dan kosakata bacaan dan kuisioner. Hasil penelitian ini menunjukan kemampuan mahasiswa dalam memahami teks akademik bahasa Inggris berada pada tingkat menengah awal.  Ada beberapa faktor yang mempengaruhi  mahasiswa dalam memahami teks akademik bahasa Inggris yaitu kurangnya kosakata dan kebiasaan membaca teks  bahasa Inggris.  Dari hasil penelitian ini dapat dijadikan pedoman bagi pengajar bahasa Inggris untuk menentukan bahan ajar  yang sesuai dengan tingkat kemampuan pemahaman teks akademik bahasa Inggris.Kata Kunci:  akademik teks, kemampuan, bahasa inggrisThis study aims to analyze the ability of students at the University of Ubudiyah Indonesia in understanding English academic texts. Researchers used qualitative methods to conduct this research. The population of this study were students majoring in nutrition and psychology at the University of Ubudiyah Indonesia. The class is the sample used in this study. The instrument used in the study was an English academic text question consisting of twenty-five questions in which five items were tested, namely the main idea of the reading, detailed information (detail), explicit information, implied information, and reading vocabulary and questionnaires. The results of this study indicate that students' ability to understand English academic texts is at the early intermediate level. There are several factors that influence students in understanding English academic texts, namely the lack of vocabulary and the habit of reading English texts. From the results of this study, it can be used as a guide for English teachers to determine teaching materials that are in accordance with the level of ability to understand English academic texts.Keywords: academic text, ability, English

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jes

Publisher

Subject

Education

Description

The aim of the Journal of Education Science (JES), p-ISSN 2442-3106, e-ISSN 2615-5338 is to provide an international forum for the sharing, dissemination and discussion of research, experience and perspectives across a wide range of education, teaching, development, instruction, educational projects ...