Ranah: Jurnal Kajian Bahasa
Vol 11, No 2 (2022): Ranah: jurnal Kajian Bahasa

Pengaruh Tindak Tutur Direktif Guru terhadap Pembentukan Karakter Siswa dalam Proses Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19

Yetty Morelent (Unknown)
Hasnul Fikri (Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Bung Hatta Padang)
Popi Fauziati (Program Studi Akuntansi FEB Universitas Bung Hatta Padang)
Eva Krisna (Balai Bahasa Sumatera Barat)



Article Info

Publish Date
28 Dec 2022

Abstract

This study aims to describe the effect of directive speech acts used by teachers on the formation of student character in the learning process during the Covid-19 pandemic. The theory regarding directive speech acts in this study is based on sociopragmatic theory. The implemented research methodology is descriptive qualitative with 8 conditions, namely: 1) when entering class, 2) when starting a lesson, 3) during learning, 4) when giving assignments to students, 5) when asking assignments to students, 6) when asking students to correct assignments, 7) when concluding a lesson, and 8) when ending a lesson. The research data were obtained from teachers who teach Indonesian at the senior high school level in West Sumatra through questionnaires distributed using the Google form. The number of respondents who collected as many as 276 respondents. Based on the data collected, it was found that the directive speech acts used by the teacher resulted in the formation of students' character as many as 8 character pillars, namely: religious, honest, responsible, independent, curious, respectful, hard working, and disciplined. The most dominant character that appears is the character of responsibility. This behavior is reflected in the daily attitude of students in carrying out the mandate given as well as possible, such as doing assignments given by the teacher. The implications of this research can be used as a reference for character assessment. AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh tindak tutur direktif yang digunakan guru terhadap pembentukan karakter siswa dalam proses pembelajaran selama pandemi Covid-19. Teori mengenai tindak tutur direktif dalam penelitian ini berlandaskan pada teori sosiopragmatik. Metodologi penelitian yang diimplementasikan adalah kualitatif deskriptif dengan 8 kondisi yaitu: 1) pada saat memasuki kelas, 2) pada saat memulai pelajaran, 3) pada pembelajaran berlangsung, 4) pada saat memberikan tugas kepada siswa, 5) pada saat meminta tugas kepada siswa, 6) pada saat meminta kepada siswa untuk memperbaiki tugas, 7) pada saat menyimpulkan pelajaran, dan 8) pada saat mengakhiri pelajaran. Data penelitian diperoleh dari guru-guru yang mengajar bahasa Indonesia tingkat SMA di Sumatera Barat melalui kuesioner yang disebarkan dengan google form. Jumlah responden yang terkumpul sebanyak 276 responden. Berdasarkan data yang terkumpul diperoleh hasil bahwa tindak tutur direktif yang digunakan guru menghasilkan pembentukan karakter siswa sebanyak 8 pilar karakter yaitu: religius, jujur, tanggung jawab, mandiri, rasa ingin tahu, menghargai, kerja keras, dan disiplin. Karakter yang paling dominan muncul adalah   karakter tanggung jawab. Perilaku ini tercermin dari sikap siswa sehari-hari dalam menjalankan amanah yang diberikan dengan sebaik-baiknya, seperti mengerjakan tugas-tugas yang diberikan guru. Implikasi penelitian ini dapat dijadikan sebagai rujukan penilaian karakter.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jurnal_ranah

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

Ranah: Journal of Language Studies is published by the National Agency for Language Development and Cultivation. It is a research journal which publishes various research reports, literature studies and scientific writings on phonetics, phonology, morphology, syntax, discourse analysis, pragmatics, ...