JURNAL SCHEMATA : Pascasarjana UIN Mataram
Vol. 11 No. 2 (2022): Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram

Interaksi Edukatif antara Guru Akidah Akhlak dengan Siswa dalam Pembentukan Karakter Sosial Siswa

S. Abdul Jalil Al Idrus (Pascasarjana UIN Mataram, NTB, Indonesia)
Mira Mareta (Pascasarjana UIN Mataram, NTB, Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2022

Abstract

The purpose of this study is, first to analyze the educational interaction between teachers and students moral creed in shaping the social character of students. Second, analyze the process of forming the social character of students this type of research is qualitative descriptive. Collecting data using observation methods, interviews and literature. The results obtained are important educational interactions conducted by teachers because it can foster respect for students to teachers, as a motivation in learning, as a place to communicate and interact and foster familiarity. In the process of forming the character of the teacher is mutual respect and appreciation in the learning process, provide an example in the relationship of teachers and students with good words and deeds, work together in creating a conducive madrasah and foster social awareness. The implications of this study strengthen religious values, provide influence and stimulus to students in behavior and speech. Keywords: Educational Interaction, Students Moral, Social Character Tujuan penelitian ini adalah, pertama untuk menganalisis interaksi edukatif antara guru akidah akhlak dengan siswa dalam membentuk karakter sosial siswa. Kedua, menganalisis proses pembentukan karakter sosial siswa. Jenis penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Pengumpulkan data menggunakan metode observasi, wawancara dan kepustakaan. Hasil yang diperoleh adalah interaksi edukatif penting dilakukan oleh guru karena dapat menumbuhkan rasa hormat siswa kepada guru, sebagai motivasi dalam belajar, sebagai wadah untuk berkomunikasi dan berinteraksi serta menumbuhkan keakraban. Dalam proses pembentukan karakter yang dilakukan guru yaitu saling menghormati dan menghargai di dalam proses pembelajaran, memberikan keteladanan dalam hubungan guru dan siswa dengan perkataan dan perbuatan yang baik, bekerja sama dalam menciptakan madrasah yang kondusif serta menumbuhkan kepedulian sosial. Implikasi penelitian ini memperkuat nilai-nilai keagamaan, memberikan pengaruh dan stimulus kepada siswa dalam tingkah laku dan perkataan. Kata kunci : Interaksi Edukatif, Moral Siswa, Karakter Sosial

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

schemata

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram is a scientific, peer-reviewed, and open-access journal published by State Islamic Religious Institute (IAIN) Mataram (since 2017, it changes its name into State Islamic University (UIN) Mataram). The scope of the Schemata includes Interdisciplinary ...