Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 11, No 4 (2022)

Pembelajaran kitab kuning di Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Daarul Khoir

Budi Aditya Wardana (Universitas Ahmad Dahlan)
Hendro Widodo (Magister Pendidikan Agama Islam, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2022

Abstract

The purpose of the study was to determine the yellow book learning curriculum carried out at the Daarul Khoir Muhammadiyah Islamic Boarding School in Gunungkidul. The type of approach in this research is a qualitative approach. While the approach uses a case approach that requires data collection. The procedures for collecting data are conducting interviews, observations, and documentation. In this study, researchers used a constant comparative data analysis model (Constant Comparative Method). This study concludes that although PPMDK is categorized as a modern boarding school, the yellow book learning curriculum is like a salaf boarding school. The yellow book learning curriculum begins with planning, implementation, and evaluation. Method of reading books with bandongan and sorogan models. While the learning method is with lectures, demonstrations, and group work. The learning model uses direct and indirect learning. AbstrakTujuan penelitian adalah untuk mengetahui kurikulum pembelajaran kitab kuning yang dilakukan di Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Daarul Khoir Gunungkidul. Adapun jenis pendekatan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Sedangkan pendekatannya dengan menggunakan pendekatan kasus yang membutuhkan pengumpulan data. Adapun prosedur dalam mengumpulkan data adalah melakukan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan model analisis data perbandingan tetap (Constant Comparative Method). Kesimpulan dalam penelitian ini adalah meskipun Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Daarul Khoir masuk kategori sebagai pondok modern, namun kurikulum pembelajaran kitab kuningnya seperti pesantren salaf. Kurikulum pembelajaran kitab kuning diawali dengan perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi. Metode membaca kitab dengan model bandongan dan sorogan. Sedangkan metode pembelajarannya dengan ceramah, demonstrasi dan kerja kelompok. Untuk model pembelajarannya menggunakan pembelajaran langsung dan tidak langsung.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...