Jurnal SMART Kebidanan
Vol 9, No 2 (2022): DESEMBER 2022

Pengaruh Stimulasi Terhadap Perkembangan Sosial Kemandirian Anak Balita

Nurun Nikmah (Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Ngudia Husada Madura)
Vivin Wiji Astutik (Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Ngudia Husada Madura)
Novi Anggraeni (Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Ngudia Husada Madura)



Article Info

Publish Date
28 Dec 2022

Abstract

ABSTRAKAnak usia di bawah lima tahun (Balita) membutuhkan perhatian penuh dari orang tua atau keluarga, mereka membutuhkan stimulasi untuk bisa mengoptimalkan perkembangan kognitif, bahasa, sosial ataupun kemandirian. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh stimulasi sosial kemandirian dengan perkembangan sosial kemandirian anak usia 48-60 bulan di PAUD Eforbia. Dalam penelitian ini, peneliti menerapkan pendekatan cross sectional. Subjek penelitian ini yaitu anak usia 48-60 bulan, dengan jumlah populasi sebanyak 26, teknik sampilng menggunakan simple random sampling didapatkan sebanyak 24 Anak. Peneliti ini menggunakan uji Lamda yaitu digunakan untuk menghitung pengaruh variabel stimulasi kemandirian dan sosial anak dengan perkembangan kemandirian dan sosial anak di PAUD Eforbia. Dari hasil penelitian didapatkan lebih dari separuh responden (54,2%) melakukan stimulasi secara baik pada anak balitanya dan lebih dari separuh responden (58,2%) memiliki kemandirian dan sosial yang sesuai dengan standar kemampuan perkemangan anak sesuai usianya. Hasil uji Lambda menunjukkan bahwa ada Pengaruh Variabel Stimulasi dan Perkembangan Kemandirian Dan Sosial Anak dengan nilai ρ=0,006. Stimulasi kemandirian dan sosial dapat diberikan melalui interaksi yang dilakukan setiap hari. Setiap interaksi yang dilakukan akan menambah pengetahuan, perkembangan sosial dan kemandirian pada anak balita. Kata Kunci: kemandirian; perkembangan anak; sosial; stimulasi.  ABSTRACTChildren under five years old need full attention from their parents or family, they need stimulation to optimize cognitive, language, social or independent development. This research was conducted with the aim of knowing the effect of Social Independence Stimulation with Social Independence Development of Children aged 48-60 months in Eforbia Preschool Education. In this study, the researcher applied a cross sectional approach. The subjects of this study were children aged 48-60 months, with a total population of 26; the sampling technique using simple random sampling obtained 24 children. This researcher uses the Lambda test, which is used to calculate the effect of the variables on children's independence and social stimulation with the development of children's social and independence in Eforbia Preschool Education. The results of the study found that, more than half of the respondents (54.2%) did well in stimulating their children under five and more than half of the respondents (58.2%) had independence and social skills in accordance with the standards of children's development abilities according to their age. The results of the Lambda test show that there is an Influence of Stimulation Variables and Children's Independence and Social Development with a value of = 0.006. Stimulation of independence and social can be provided through daily interactions. Every interaction that is carried out will increases knowledge, social development and independence in toddlers. Keywords: independence; child development; social; stimulation.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

sjkb

Publisher

Subject

Health Professions Nursing Public Health

Description

The focus of this journal is the dissemination of information related to all midwifery area including maternal and child health, midwifery, ante natal, labor, post-partum, family planning, adolescent health, pre-conception period, pre-menopause, complementary in ...