Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 3, No 3 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MELALUI METODE TOTAL PHYSICAL RESPONSE

Visia, Seftria (Unknown)
Djasmi, Sulton (Unknown)
Sukirlan, Muhammad (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 May 2015

Abstract

This research aimed to: 1) design the lesson planning, 2) analyze learning implementation, 3) analyze way of learning evaluation.Data were collected using observation and tests, and the qualitative descriptive analysis was then used to analyze the collected data. Results of this study showed that: 1) lesson plan design is in accordance to the students’ characteristic in which students’ speaking skills are low and they are not active in speaking english, 2) learning process by using TPR has increased students’ activities in learning through observing the objects, observing the action, using the various of vocabularies, giving command, accuracy and speed of carrying out the instructions and asking question activity, 3) the assessment instrument use oral practice, essay test, and description test with a validity value of 0.853, a reliability value of 0.99, average difficulty level of items value of 62,50, and a well acceptable discrimination power of items value of 0,669Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mendesain perencanaan pembelajaran, 2) menganalisis strategi pelaksanaan, 3) menganalisis cara mengevaluasi pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan 3 siklus.Data dikumpulkan dengan observasi dan tes serta dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian adalah: 1) desain perencanaan pembelajaran disesuaikan dengan karakeristik siswa yang belum terampil dan pasif pada saat berbicara bahasa Inggris, 2) proses pembelajaran dapat meningkatkan aktivitas siswa melalui mengamati objek, mengamati tindakan, menggunakan kosa kata yang bervariasi, memberikan perintah dengan kalimat instruksi, ketepatan respon terhadap instruksi, kecepatan respon terhadap instruksi, dan aktifitas bertanya, 3) instrumen evaluasi menggunakan tes praktek dan uraian dengan validitas 0,853, reabilitas 0,938,  tingkat kesukaran soal 62,50 (sedang) dan daya beda 0,669.Kata kunci: bahasa inggris, hasil belajar, total physical response

Copyrights © 2015