Journal of Social Science Education
Vol 3, No 2 (2022): Vol 3, No 2 (2022) Journal of Social Education

Analisis Instrumen dalam Evaluasi Pembelajaran di Sekolah

Dyanti Mahrunnisya (STKIP PGRI BANDAR LAMPUNG)



Article Info

Publish Date
18 Oct 2022

Abstract

Pengembangan pendidikan tidak dapat dipisahkan, dari tanggung jawab pendidik, bagaimana pendidik merencanakan, mengorganisasikan, melaksanakan serta mengevaluasi kegiatan pembelajaran merupakan satu kesatuan yang tidak dapat di hindari dalam proses pembelajaran. Pendidik tidak hanya memberikan pengetahuan kepada peserta didik namun harus mampu menentukan instrumen evaluasi sebagai bentuk mengontrol kemampuan peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk membahas beberapa instrument evaluasi dalam pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode Systematic Literature Review (SLR), dengan pendekatan deskriptif kualitatif dengan data sekunder sumber referensi dari buku, website, dan jurnal baik nasional dan internasional. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa Evaluasi mencakup kegiatan merencanakan, melaksanakan penilaian, mengolah, dan menganalisis hasil penilaian. Melakukan evaluasi merupakan kegiatan yang dapat membantu pendidik untuk lebih meningkatkan kualitas pembelajaran. Dengan kegiatan ini pendidik mampu menemukan kelebihan dan kekurangan di dalam pembelajaran, sehingga dapat dapat menemukan solusi atau metode lain yang bisa menjadikan tolok ukur bagi pendidik dan peserta didik untuk mencapai tujuan pembelajaran yang diinginkan.Kata kunci:, Evaluasi Pembelajaran, Instrumen Abstract- Educational development cannot be separated, from the responsibility of educators, how educators plan, organize, implement and evaluate learning activities is an integral part that cannot be avoided in the learning process. Educators not only provide knowledge to students but must be able to determine evaluation instruments as a form of controlling students' abilities. This study aims to discuss several evaluation instruments in learning. This study uses the Systematic Literature Review (SLR) method, with a qualitative descriptive approach with secondary data as reference sources from books, websites and journals both national and international. The results of this study reveal that evaluation includes activities to plan, carry out assessments, process and analyze the results of the assessment. Conducting evaluation is an activity that can help educators to further improve the quality of learning. With this activity educators are able to find advantages and disadvantages in learning, so they can find solutions or other methods that can make benchmarks for educators and students to achieve the desired learning goals. Keywords: Instrument, Learning Evaluation

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jips

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences Other

Description

The Journal of Social Education Sciences provides a means for ongoing discussion of relevant issues that fall within the focus and scope of the journal that can be examined empirically. This journal discusses research in social education, including learning, teaching, curriculum development, ...