Jurnal Kultur Demokrasi
Vol 3, No 5 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI

FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TERJADINYA DEGRADASI MORAL PESERTA DIDIK DI SMK PELITA BANGUNREJO

Randi Setia Nugraha (Unknown)
Berchah Pitoewas (Unknown)
Yunischa Nurmalisa (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 May 2015

Abstract

The purpose of this research was to explain the factors that influence the moral degradation of learners and the teacher's role in minimizing the occurrence of moral degradation in Pelita Bangunrejo vocational learners in the school year 2014/2015. The method used in this research was descriptive quantitative research methods. The results could be seen from the percentage of the factors that influence the moral degradation of learners in vocational Pelita Bangunrejo with indicators of self-actualization with both categories 60.41% for the learners, the indicators were not implemented rules with less category held 41.66%, the indicator did not exist caring teachers with less care category 52.08% of the learners, category manager unfavorable indicator 50.00%.Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan faktor yang mempengaruhi terjadinya degradasi moral peserta didik dan peran guru dalam meminimalisir terjadinya degradasi moral peserta didik SMK Pelita Bangunrejo Tahun Pelajaran 2014/2015. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini dapat dilihat dari presentase dengan faktor yang mempengaruhi terjadinya degradasi moral peserta didik di SMK Pelita Bangunrejo dengan indikator aktualisasi diri dengan kategori baik 60,41% untuk peserta didik, indikator tidak dilaksanakan aturan dengan kategori kurang dilaksanakan 41,66%, indikator tidak ada kepedulian guru dengan kategori kurang peduli 52,08% terhadap peserta didik, indikator pengelola berkategori kurang baik 50,00%.Kata kunci : degradasi moral, moral peserta didik, peran guru.

Copyrights © 2015