Jurnal Pendidikan Edutama
Vol 10, No 1 (2023): January 2023

Deskriptif Tingkat Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dari Prespektif Aksiologi

Nabrisi Rohid (Universitas Negeri Surabaya)
Siti Masitoh (Universitas Negeri Surabaya)
Mochamad Nursalim (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
20 Jan 2023

Abstract

Abstract: Motivasi mempunyai peranan besar pada keberhasilan individu dalam belajar. Pada pembelajaran matematika, seorang siswa yang sudah mempunyai kemampuan pemahaman matematis dituntut juga untuk bisa mengkomunikasikannya. Tujuan dalam penelitian ini untuk menganalisis motivasi belajar dan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas XI IPS MA Alfalah. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk mendapatkan data motivasi belajar dan tes tertulis untuk memperoleh hasil kemampuan komunikasi matematis. Indikator motivasi belajar diantaranya minat, perhatian, konsentrasi dan ketekunan. Indikator yang digunakan dalam mengukur tes komunikasi matematis dalam penelitian ini yaitu Written Text, Drawing dan Mathematical Expressions. Teknik pengolahan data menggunakan reduksi data, penyajian data yang kemudian dinaratifkan. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan bahwa siswa yang mempunyai motivasi tinggi mampu menyelesaikan tes kemampuan komunikasi matematis. Sedangkan siswa yang mempunyai motivasi rendah tidak mampu menyelesaikan tes kemampuan komunikasi matematis.  Keywords: Motivasi Belajar, Komunikasi Matematis, Aksiologi  Abstrak: Motivation has a big role in individual success in learning. In learning mathematics, a student who already has the ability to understand mathematics is also required to be able to communicate it. The aim of this study was to analyze the learning motivation and mathematical communication skills of the XI IPS MA Alfalah students. Data collection techniques in this study used a questionnaire to obtain data on learning motivation and a written test to obtain the results of mathematical communication skills. Indicators of learning motivation include interest, attention, concentration and persistence. The indicators used in measuring the mathematical communication test in this study are Written Text, Drawing and Mathematical Expressions. Data processing techniques use data reduction, presenting data which is then narrated. The results in this study indicate that students who have high motivation are able to complete the test of mathematical communication skills. While students who have low motivation are unable to complete the test of mathematical communication skills. Kata Kunci: Learning motivation, mathematical communication, axiology

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

Jurnal Pendidikan Edutama

Publisher

Subject

Education

Description

Edutama Journal of Education (Jurnal Pendidikan Edutama) is double -blind peer reviewed open access journal that provides publication of articles in all education field. it aims to promote excellence through the dissemination of high-quality research finding in provide a platform scientists and ...