LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 3 No. 1 (2023)

ANALISIS KENDALA KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN PADA FASE –A SISWA KELAS 1 DI SD NEGERI CIPINANG BESAR SELATAN 19 PAGI JAKARTA

LILIS SUARSIH (SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi)



Article Info

Publish Date
08 Apr 2023

Abstract

This study aims to analyze the constraints on beginning reading skills in Phase A students of grade 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta. This research method is a type of descriptive qualitative research, prioritizing the quality described. The research subjects consisted of 22 students of Phase A class 1 of SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta and 6 parents of students of class 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta. Through observations of 22 students of Phase A class 1 of SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta, there were 6 students who were identified as having problems with beginning reading skills. Based on the results of interviews with 6 parents of students who experienced problems with beginning reading skills, information was obtained from data on parents' problems which were the cause of students' problems in beginning reading skills. The problems with beginning reading skills were students in Phase A class 1 of SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta namely: Internal factors and external factors. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis kendala keterampilan membaca permulaan pada siswa Fase A kelas 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta. Metode penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif deskriptif,mengutamakan kualitas yang dideskripsikan.Subjek penelitian terdiri dari 22 orang siswa Fase A kelas 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta dan 6 orang orang tua siswa kelas 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta. Melalui hasil observasi kepada 22 orang siswa Fase A kelas 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta terdapat 6 siswa yang teridentifikasi mengalami kendala keterampilan membaca permulaan. Berdasarkan hasil wawancara kepada 6 orang tua siswa yang mengalami kendala keterampilan membaca permulaan diperoleh informasi data masalah orang tua siswa yang menjadi penyebab kendala siswa dalam keterampilan membaca permulaan.Yang menjadi kendala keterampilan membaca permulaan pada siswa Fase A kelas 1 SD Negeri Cipinang Besar Selatan 19 Pagi Jakarta yaitu: Faktor internal dan faktor eksternal.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...