LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 3 No. 1 (2023)

MEMBUAT BUKU HARIAN SEBAGAI ALAT PEMBELAJARAN UNTUK PEMBIASAAN MENULIS KALIMAT BAHASA INGGRIS

CHATARINA CATUR ANI TRISNAWATI (SMA Negeri 2 Playen)



Article Info

Publish Date
13 Apr 2023

Abstract

This study aims to form the habit of composing English sentences. As a foreign language, English is not used everyday in Indonesia. Learning a language is learning to acquire skills and skills are acquired with lots of practice. The allocation of study time of only 2 hours per week is not enough to develop English language skills if they are not trained outside the classroom as well. Therefore students need to get motivation, direction and instructions to practice outside the classroom. The habit of writing sentences every day can be an alternative to make students skilled at using English. In this study students were trained to make sentences every day by writing in a diary entitled 'My English Property'. Students write captions from the pictures provided or write events or impressions or opinions about what they experience or see everyday. After this activity was carried out, it appeared that the habit of writing sentences increased. This can be seen from the results of the initial survey and the final survey (evaluation) of activities. But not all students write every day. Some of the problems that hindered were reviewed for improvement of further activities. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk membentuk pembiasaan menyusun kalimat bahasa Inggris. Sebagai bahasa asing bahasa Inggris tidak digunakan sehari-hari di Indonesia. Belajar bahasa adalah belajar untuk memperoleh ketrampilan dan ketrampilan diperoleh dengan banyak latihan. Alokasi waktu pembelajaran hanya 2 jam per pekan tidak cukup untuk mengembaangkan ketrampilan berbahasa Inggris apabila tidak dilatih di luar kelas juga. Oleh karena itu siswa perlu mendapatkan motivasi, arahan dan petunjuk untuk berlatih di luar kelas. Pembiasaan menulis kalimat setiap hari bisa menjadi salah satu alternatif untuk membuat siswa teramil menggunakan bahasa Inggris. Dalam penelitian ini siswa dilatih untuk membuat kalimat setiap hari dengan menulis di buku harian yang diberi judul ‘My English Property’. Siswa menulis caption dari gambar-gambar yang disediakan maupun menulis kejadian atau kesan atau pendapat tentang apa yang mereka alami atau mereka lihat sehari-hari. Setelah kegiatan ini dilaksanakan, nampaak bahwa pembiasaan menulis kalimat meningkat. Hal ini dilihaat dari hasil survey awal maupun survey akhir (evaluasi) kegiatan. Namun belum semua siswa menulis setiap hari. Beberapa permasalahan yang menghambat dikaji kembali untuk perbaikan kegiatan selanjutnya

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...