Jurnal Pendidikan Humaniora
Vol 10, No 2: JUNE 2022

The Relationship Between Students’ Reading Anxiety, Metacognitive Reading Strategies, and Their Reading Comprehension

Aditya Wahyu Septiyanto (Universitas Negeri Malang)
Nunung Suryati (Universitas Negeri Malang)
Anik Nunuk Wulyani (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
18 Apr 2023

Abstract

Abstract: This study aims to find out the relationship and the contribution of reading anxiety and the use of metacognitive reading strategies to students’ reading comprehension. The results show that reading anxiety and the use of metacognitive reading strategies have a strong relationship to students’ reading comprehension by .658  Further, reading anxiety and the use of metacognitive reading strategies contribute by 43.3 percent  to students’ reading comprehension which each is 0.17 percent and 43.17 percent. In conclusion, reading anxiety and the use of metacognitive reading strategies have strong relationship with students’ reading comprehension achievements and the use of metacognitive reading strategies gives the most contribution in students’ reading comprehension.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mencari korelasi dari kecemasan siswa dalam membaca dan penggunaan strategi metacognitif membaca pada pemahaman membaca siswa. Penelitian ini menemukan jika adanya korelasi yang kuat dari kecemasan membaca dan penggunaan strategi metacognitive membaca pada pemahaman membaca siswa sebesar .658. Terlebih, ditemukan juga jika kecemasan membaca dan penggunaan strategi metacognitif membaca berkontribusi sebesar 43.3 persen pada pemahaman membaca siswa dimana secara terpisah berkontribusi sebesar 0.17 persen dan 43.17 persen. Sebagai kesimpulan, ditemukan jika dari kecemasan membaca dan penggunaan strategi metacognitive membaca memiliki korelasi yang kuat dengan pemahaman membaca siswa dimana penggunaan strategi metacognitif membaca memberikan kontribusi paling besar.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

JPH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education

Description

Jurnal Pendidikan Humaniora (JPH) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan humaniora baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan ...