Jurnal Tatsqif
Vol. 17 No. 1 (2019): INTEGRASI DAN IMPLIKASI TEKNOLOGI DIGITAL PADA DUNIA PENDIDIKAN

SOSIAL MEDIA DAN PRESTASI BELAJAR: STUDI HUBUNGAN PENGGUNAAN FACEBOOK TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA

Najamuddin Najamuddin (Universitas Islam Negeri Mataram)
Habibi Ratu Perwira Negara (Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia)
Deddy Ramdhani (Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia)
Muhammad Nurman (Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia)



Article Info

Publish Date
24 Jul 2019

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara penggunaan jejaring sosial facebook terhadap prestasi belajar siswa. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa MTs. Syamsul Huda Peresak yang berjumlah 34 orang. Penelitina ini merupakan penelitian korelasional. Pengumpulan data menggunakan angket tentang penggunaan jejaring sosial facebook dan dokumentasi hasil prestasi belajar siswa. Analisis menggunakan korelasi product moment. Hasil analisis data diperoleh bahwa nilai sig. = 0.775 > 0.05 = ?, sehingga disimpulkan bahwa tidak terdapat hubungan yang signifikat antara penggunaan jejaring sosial facebook terhadap prestasi belajar siswa. Abstract The purpose of this research was to find out the relationship between using the facebook as social networking toward student achievement. The subjects in this study were students of MTs Syamsul Huda Peresak with total 34 students. This research is a correlational research. The data collection uses a questionnaire about the user of social networking Facebook and the documentation results of student learning achievements. The analysis uses product moment correlation. The results of data analysis show that the sig value. = 0.775> 0.05 = ?, so it can be concluded that there is no significant relationship between using of Facebook as social networks to student learning achievements.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

tatsqif

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Tatsqif (e-ISSN: 2503-4510; P-ISSN:1829-2940) is a peer-reviewed and nationally indexed Journal that focuses on ideas and research in Education. It is bi-annually published (June and December) and managed under the auspices of Fakultas Tabiyah dan Keguruan UIN Mataram. The issues covered but ...