Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia

Pengaruh Media Kantong Bilangan Animasi Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Paud Kasih Ibu Subo

Yunita Marlina Salang (Universitas Pendidikan Ganesha)
I Made Suarjana (Universitas Pendidikan Ganesha)
Putu Rahayu Ujianti (Universitas Pendidikan Ganesha)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2022

Abstract

This development research is aimed at improving the learning outcomes of number recognition in Ibu Subo's Early Childhood Education with the help of number bag media. By using development research design, this research involves several subjects, namely (1). validation subjects consisting of media experts, material experts and practitioners, (2) the subject of the trial, namely small group trials and large group trials, there are two types of data, namely qualitative and quantitative. Data collection techniques used in this study are observation techniques, and questionnaires (questionnaires). The instrument used in this study was a questionnaire. The analysis shows the contribution obtained from the use of pocket animation media on the learning outcomes of recognizing numbers at the Kasih Ibu Subo PAUD. These results are proven by the validity of a very good score from the experts with the validity of media experts getting a score of 91%, the results of the validity of material experts getting a score of 95%, the results practitioner validity obtained a score of 90.5%. So the application of this animated number bag media is said to be "valid" with qualifications that are very suitable to be used in Kasih Ibu Subo PAUD as a learning medium. Abstrak: Penelitian pengembangan ini ditujukan untuk meningkatkan hasil belajar pengenalan bilangan di Paud Kasih Ibu Subo dengan bantuan media kantong bilangan. Dengan menggunakan desain penelitian pengembangan, penelitian ini melibatkan beberapa subjek yaitu (1). subjek validasi yang terdiri dari ahli media, ahli materi dan ahli praktisi, (2)subjek Uji coba yaitu uji coba kelompok kecil dan uji coba kelompok besar terdapat dua jenis data yaitu kualitatif dan kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang di gunakan dalam penelitian ini yaitu teknik observasi, dan angket (kuesioner). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa kuesoner. Analisa mennjukkan kontribusi yang diperoleh dari penggunaan media animasi kantong pada hasil belajar mengenal bilangan pada PAUD Kasih Ibu Subo Hasil tersebut di buktikan dengan validitas skor sangat baik dari para ahli dengan validitas ahli mediadiperoleh skor 91%, hasil validitas ahli materi diperoleh skor 95%, hasil validitas praktisi diperoleh skor 90,5%. Maka penerapan media kantong bilangan animasi ini di katakan “valid” dengan kualfikasih sangat layak digunakan di PAUD Kasih Ibu Subo sebagai media pembelajaran.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jurnal_bk

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia is a peer-reviewed journal, published by Universitas Pendidikan Ganesha. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the latest outstanding developments in the field of counseling. Its scope counseling in education, sections ...