Innovative: Journal Of Social Science Research
Vol. 3 No. 2 (2023): Innovative: Journal Of Social Science Research (Special Issue)

Upaya Peningkatan Disiplin Belajar Mata Pelajaran Ppkn Pada Siswa Kelas VII Hang Tuah 2 Titi Papan Tahun 2023

Sri Rahayu Harianja (Universitas HKBP Nommensen Medan)
Monalisa siahaan (Unknown)
Kondios M pasaribu (Universitas HKBP Nommensen Medan)
Lastri wahyuni manurung (Universitas HKBP Nommensen Medan)



Article Info

Publish Date
02 Jun 2023

Abstract

Kedisiplinan adalah kepatuhan untuk menghormati dan melaksanakan suatu sistem yang mengharuskan orang untuk tunduk kepada keputusan, perintah, dan peratuaran yang berlaku. Penelitian ini bertujuan untuk dapat mengetahui bagaimana cara Guru PPKn dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa melalui mata pelajaran PPKn, dikarenakan para siswa-siswi di SMP Hang Tuah Titi Papan masih banyak siswa yang kurang akan disiplin disekolah. Tujuan utama dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimna cara guru PPKn dalam meningkatkan kedisiplinan siswa disekolah SMP Hang Tuah Titi Papan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif yaitu menggambarkan suatu kejadian-kejadian yang terjadi dilapangan sekolah SMP Hang Tuah Titi Papan. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini yaitu observasi, dokumentasi, dan wawancara. Dalam meningkatkan kedisiplinan siswa tentunya harus ada kerja sama antara peran guru dengan orangtua peserta didik guna untuk peserta didik menjadi lebih baik lagi akan sikap disiplin yang dilakukannya kedepan. Dari hasil wawancara yang dilakukan, upaya peningkatan disiplin oleh peran guru di Smp Hang Tuah Titi Papan, ada banyak siswa yang ikut aturan hingga menjadi lebih disiplin, namun ada juga beberapa siswa yang sering bermasalah pada saat jam pelajaran berlangsung, seperti mengobrol didalam kelas dan ribut. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa peran guru PPKn dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SMP Hang Tuah Titi Papan sudah cukup baik dilakukan. Kata Kunci: Guru PPKn, dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Abstract Discipline is obedience to respect and implement a system that requires people to submit to the decisions, orders and regulations that apply. This study aims to find out how PPKn Teachers improve Student Discipline through Civics subjects, because there are still many students at Hang Tuah Titi Papan Middle School who lack discipline at school. The main purpose of this research is to find out how Civics teachers improve student discipline at Hang Tuah Titi Papan Middle School. The method used in this study is a qualitative method that is describing an incident that occurred in the field of Hang Tuah Titi Papan Middle School. Data collection techniques in this study are observation, documentation, and interviews. In improving student discipline, of course there must be cooperation between the role of the teacher and the parents of students in order for students to become even better at the disciplinary attitude they will carry out in the future. From the results of interviews conducted, efforts to increase discipline by the role of the teacher at Hang Tuah Titi Papan Middle School, there are many students who follow the rules to become more disciplined, but there are also some students who often have problems during class hours, such as chatting in class and making noise. . Thus it can be concluded that the role of the PPKn teacher in improving student discipline at Hang Tuah Titi Papan Middle School is quite well done. Keyword: PPKn Teachers, in Improving Student Discipline

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

Innovative

Publisher

Subject

Humanities Computer Science & IT Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Public Health Other

Description

Innovative: Journal Of Social Science Research is a journal managed by Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai which bridges researchers to publish research results in all scientific fields (multidiscipline). This includes the fields of education, health, law, economics, IT (Informatics Engineering), ...