Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS
Vol 2, No 1 (2015): March

PENINGKATAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF MODEL PERMAINAN PADA SISWA SMPN 1 BANTARSARI CILACAP

Parwanti Parwanti (SMP Negeri 1 Bantarsari, Cilacap)
Marzuki Marzuki (Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2015

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan keaktifan dan hasil belajar IPS siswa melalui pembelajaran kooperatif  model permainan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan desain spiral Kemmis Taggart. Subjek penelitian adalah siswa pada kelas VIII B SMPN 1 Bantarsari Cilacap. Penelitian ini dilaksanakan pada semester pertama tahun pelajaran 2013/2014. Peneliti sebagai pelaksana tindakan sedangkan kolaborator (guru IPS setempat) bertindak sebagai observer. Penelitian ini terlaksana dalam tiga siklus, masing-masing siklus terdiri atas dua pertemuan. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan tehnik analisis deskriptif. Hasil penelitian adalah sebagai berikut: keaktifan siswa pada siklus pertama memperoleh skor rerata 61,61 (sedang), pada siklus kedua meningkat menjadi 72,58 (baik), dan pada siklus ketiga meningkat menjadi 80,65 (sangat baik). Hasil belajar IPS siswa pada akhir  siklus pertama 48,48 % dengan skor rerata 63, pada akhir siklus kedua meningkat menjadi 80,65 % dengan skor rerata 72, dan pada akhir siklus ketiga meningkat menjadi 96,78 % dengan skor rerata 81. Kata kunci: pembelajaran kooperatif, permainan, keaktifan, dan hasil belajar. ______________________________________________________________ IMPROVING ACTIVENESS AND LEARNING OUTCOMES IN SOCIAL STUDIES THROUGH COOPERATIVE LEARNING OF THE GAME MODEL OF STUDENTS OF SMPN 1 BANTARSARI CILACAP Abstract This study aims to improve the students’ activeness and learning outcomes of Social Studies through cooperative learning of the game model. This was a classroom action research study employing a spiral design by Kemmis Taggart. The research subjects were grade VIIIB students of SMPN 1 Bantarsari, Cilacap. The study was conducted in the first semester in academic year of 2013/2014. The researcher was the action implementer whereas the collaborator was the Social Studies teacher, who acted as the observer. The study was conducted in three cycles, each of which consisted of two meetings. The collected data were analyzed by means of the descriptive analysis technique. The results of the study are as follows: the students’ activeness in Cycle I attained a score of 61.61 (moderate), in Cycle II it improved to 72.58 (good), and in Cycle III it improved to 80.65 (very good). The class mastery of the students’ learning achievement in Social Studies at the end of Cycle I was 48.48 % with a mean score of 63, at the end of Cycle II it improved to 80.65 % with a mean score of 72, and at the end of Cycle III it improved to 96.78 % with a mean score of 81. Keywords: cooperative learning, game, activeness, and learning outcomes.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

hsjpi

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS publishes and disseminates research result and analysis on integrated social sciences, history, economics, sociology, geography, and other relevant social sciences. The journal is expected to be beneficial to the development of social sciences comprehensively ...