PRASI: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya
Vol. 18 No. 01 (2023)

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN AKSARA JAWA DHEK BUNG (BEDHEK TEMBUNG) BERBASIS WEBSITE DI SMP MUHAMMADIYAH III NGADIREJO

Rinta Febrianti (Universitas Negeri Semarang)
Nur Hanifah Insani (Universitas Negeri Semarang)



Article Info

Publish Date
12 Jun 2023

Abstract

The teacher's role as a facilitator is to utilize learning media which plays an essential role in facilitating students in learning. This study aims to (1) describe the necessity of Javanese language learning media in the 9th grade of Junior High School of Muhammadiyah 3 Ngadirejo, (2) to describe the web-based prototype of aksara Jawa Dhek Bung (bedhek tembung) learning media. The methods used were research and development with data collection techniques in the form of observation, questionnaires, and unstructured interviews. The questionnaires of students' and teachers' needs, as the instrument used in this study, revealed that 70,7% of students chose aksara Jawa material as the most challenging material in Javanese subject. The techniques used during data analysis are quantitative and qualitative, leading to the findings that students and teachers require innovation for learning media, such as web-based media, to create an enjoyable learning atmosphere. Therefore, Dhek Bung learning media is developed as an engaging alternative learning media for students to learn Javanese. Keywords: Learning media, aksara Jawa, Dhek Bung media.   Abstrak Peran guru sebagai fasilitator yaitu menyediakan fasilitas berupa media pembelajaran yang berperan penting untuk memudahkan siswa dalam belajar. Penelitian ini memiliki tujuan (1) mendeskripsikan kebutuhan media pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Muhammadiyah 3 Ngadirejo kelas IX, (2) mendeskripsikan prototipe media pembelajaran aksara Jawa Dhek Bung (bedhek tembung) berbasis website. Metode yang digunakan yaitu research and development dengan teknik pengumpulan data berupa observasi, kuesioner, dan wawancara tidak terstruktur. Instrumen yang digunakan berupa kuesioner kebutuhan siswa dan guru yang kemudian diperoleh sebuah data bahwa 70,7% siswa memilih materi aksara Jawa sebagai materi tersulit dalam mata pelajaran Bahasa Jawa. Teknik analisis data yang digunakan yaitu kuantitatif dan kualitatif dengan temuan fakta bahwa siswa dan guru membutuhkan inovasi media pembelajaran seperti media berbasis website agar suasana belajar lebih menyenangkan. Media pembelajaran Dhek Bung dikembangkan berdasar pada hasil analisis tersebut, sehingga dapat menjadi alternatif media pembelajaran Bahasa Jawa yang menarik minat siswa.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

PRASI

Publisher

Subject

Education

Description

PRASI: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya is a scientific open-access, peer-reviewed bilingual journal published by the Faculty of Language and Art, Universitas Pendidikan Ganesha. PRASI is a fully refereed academic research journal that aims to spread original, theoretical and practical ...