Klabat Journal of Management
Vol 3 No 1 (2022): Klabat Journal of Management

PENGARUH SOSIAL MEDIA MARKETING TERHADAP PENJUALAN USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM)

Diaprilia Sondakh (Jurusan Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Klabat)
Valentine Lumingkewas (Jurusan Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Klabat)
Lidya Chitra Laoh (Jurusan Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Klabat)
Green Arther Sandag (Jurusan Sistem Informasi, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Klabat)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2022

Abstract

Social media does not only use for communication and sharing, but has now become a marketing media for business owners. The use of social media as a marketing media by business owners called UMKM occurs in Langowan District, Minahasa Regency, North Sulawesi Province. The purpose of this study was to determine the sentiments of Facebook users towards marketing carried out by UMKM and the influence of Facebook's marketing on increasing UMKM sales. This study uses two analyzes, namely sentiment analysis and multiple linear regression analysis. The sample of this research is 61 food and beverage UMKM that use Facebook as a marketing media. The data sources used in the sentiment analysis are Facebook user comments on UMKM uploads, the data sources in the multiple linear regression analysis are financial reports along with the upload frequency and the number of reactions from UMKM social media marketing activities. As a result, sentiment analysis in this study classifies positive comments as higher than negative comments with the application of the LSTM model, multiple linear regression analysis finds that social media marketing has a positive and significant effect on increasing UMKM sales. Social media tidak hanya mengambil peranan sebagai media komunikasi dan berbagi, namun saat ini telah menjadi media pemasaran atau marketing di kalangan pelaku usaha. Penggunaan media sosial sebagai sarana pemasaran oleh para pelaku usaha yang disebut dengan UMKM terjadi di Kecamatan Langowan, Kabupaten Minahasa, Provinsi Sulawesi Utara. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui sentimen dari pengguna Facebook terhadap marketing yang dilakukan oleh UMKM dan pengaruh social media marketing Facebook terhadap peningkatan penjualan UMKM. Penelitian ini menggunakan dua analisis yaitu analisis sentimen dan analisis regresi linier berganda. Sampel dari penelitian ini adalah 61 UMKM makanan dan minuman yang menggunakan Facebook sebagai media marketing. Sumber data yang digunakan dalam analisis sentimen adalah komentar pengguna Facebook dalam unggahan UMKM, sedangkan sumber data dalam analisis regresi linier berganda adalah laporan keuangan beserta frekuensi unggahan dan jumlah reaction dari aktivitas social media marketing UMKM. Hasilnya, analisis sentimen dalam penelitian ini mengklasifikasikan komentar positif lebih tinggi dibandingkan komentar negatif dengan penerapan model LSTM, sedangkan analisis regresi linier berganda menemukan bahwa social media marketing berpengaruh positif dan signifikan terhadap peningkatan penjualan UMKM. Keywords: Facebook, Multiple linear regression analysis, Sentiment analysis, Social media marketing, UMKM

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

kjm

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Klabat Journal of Management (KJM) offers a wide-ranging and widespread analysis of all surfaces of management and science. Published two times per year, it delivers an emphasis on universal proficiency in the vital methods, techniques, and areas of research; presents an opportunity for its readers ...