Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Volume 32 Nomor 1 Mei 2023

Pengembangan Aplikasi Berbasis Android untuk Media Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar

Tiara Erlina (Universitas Pendidikan Indonesia)
Prana Dwija Iswara (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 May 2023

Abstract

This study aims to produce an Android-based application for reading media in grade I elementary schools such as difficulty remembering the shapes and sounds of letters, distinguishing similar letter shapes, the pronunciation of letters that are not fluent, and removing letter sounds and words. The research subjects used in this research were grade I elementary school students in a Sumedang Regency. The RnD procedure with the ADDIE model produces a description of the feasibility of the application obtained from the assessment of material experts and design experts. The data collection process and data processing used interview instruments, questionnaires, and scoring guidelines. Based on the results of the assessment, the material validation value reached 90.63 percent and the design validation value reached 75 percent. So, this Android-based application meets the eligibility criteria, so it can be used in early reading learning in class or as an independent learning media.Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan aplikasi berbasis Android untuk media membaca di kelas I sekolah dasar seperti kesulitan mengingat bentuk dan bunyi huruf, membedakan bentuk huruf yang mirip, pelafalan huruf yang tidak fasih, serta terjadi penghilangan bunyi huruf dan kata. Subjek penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas I sekolah dasar di sebuah Kabupaten Sumedang. Prosedur RnD dengan model ADDIE ini menghasilkan deskripsi kelayakan aplikasi yang diperoleh dari penilaian ahli materi dan ahli desain. Proses pengambilan data dan pengolahan data menggunakan instrumen wawancara, kuesioner, dan pedoman penskoran. Berdasarkan hasil penilaian, nilai validasi materi mencapai 90,63 persen dan nilai validasi desain mencapai 75 persen. Dengan demikian, aplikasi berbasis Android ini memenuhi kriteria kelayakan, sehingga dapat digunakan dalam pembelajaran membaca permulaan di kelas atau sebagai media belajar mandiri.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...