CESS (Journal of Computer Engineering, System and Science)
Vol 8, No 2 (2023): July 2023

Information Center Chatbot in Higher Education Using Dialogflow

Dais Isnafirlah (Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA)
Mia Kamayani (Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA)



Article Info

Publish Date
11 Jul 2023

Abstract

Fakultas Teknologi Industri dan Informatika UHAMKA, memiliki website resmi yang mengacu pada sistem informasi universitas yang berfungsi untuk pelayanan yang efektif dan menggunakan teknologi terkini. Faktanya, masih memiliki beberapa permasalahan yang terjadi yaitu dosen dan mahasiswa masih sering bertanya via japri ke pihak sekretariat, akademik maupun pimpinan prodi dan fakultas jika memerlukan informasi, serta masih sering melewatkan informasi yang ada di broadcast Grup WhatsApp. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini untuk merencanakan dan menerapkan teknologi chatbot yang memberikan mahasiswa akses informasi yang cepat dan mudah tentang akademik Fakultas Teknologi Industri dan Informatika UHAMKA secara mudah dan cepat. Chatbot ini diimplementasikan menggunakan tools Dialogflow dengan metode Prototype dan Telegram API. Setelah melakukan uji coba blackbox, Bot Telegram yang dibuat telah terbukti mampu memberikan respons yang memuaskan terhadap pertanyaan yang diajukan, sehingga dapat memberikan bantuan kepada user dalam memperoleh informasi akademik yang dibutuhkan. Selain itu, pengguna tidak perlu menunggu terlalu lama untuk menerima balasan dari chatbot, sehingga membuat chatbot yang digunakan dapat beroperasi dengan cepat dan tepat.The UHAMKA Faculty of Industrial and Informatics Technology has an official website that refers to a university information system that functions for effective service and uses the latest technology. In fact, there are still several problems that occur, namely lecturers and students still often ask via email to the secretariat, academics or study program and faculty leaders if they need information, and they still often miss information that is   WhatsApp Group. Therefore, the purpose of this research is to plan and implement chatbot technology that gives students quick and easy access to information about the academics of the Faculty of Industrial Technology and Informatics UHAMKA easily and quickly. This chatbot is implemented using Dialogflow tools with the Prototype method and the Telegram API. After conducting a blackbox trial, the Telegram Bot that was created has been proven to be able to provide a satisfactory response to the questions asked, so that it can provide assistance to users in obtaining the required academic information. In addition, users don't have to wait too long to receive a reply from the chatbot, so that the chatbot used can operate quickly and precisely.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

cess

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

CESS (Journal of Computer Engineering, System and Science) contains articles on research results and conceptual studies in the fields of informatics engineering, computer science and information systems. The main topics published include: 1. Information security 2. Computer security 3. Networking & ...