Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Keuangan
Vol 3 No 1 (2022): Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Keuangan

Membentuk Loyalitas Pelanggan Dengan Penggunaan Artis Korea Sebagai Brand Ambassador E-Commerce di Indonesia

Shela Nalita (Universitas Negeri Jakarta)
Usep Suhud (Universitas Negeri Jakarta)
Dewi Agustin Pratama Sari (Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
21 Oct 2022

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of South Korean artist brand ambassadors on customer satisfaction, repurchase intention and customer loyalty. The data collection method in this study used a survey method with an instrument in the form of an onlinequestionnaire. The sampling technique used is proportional random sampling. The sample used in this study was 226 respondents with the criteria that they had made online shopping transactions in Indonesian e commerce, fashion product customers from one of the e[1]commerce stores, Tokopedia, Shopee, Lazada, Blibli, resided in the Jabodetabek area, made transactions for fashion products. in the same e commerce in the last three months, and know at least a little about South Korean artists. The data analysis technique in this study uses Structural Equation Modeling (SEM) with SPSS software version 25 and AMOS version 26. The results of this study indicate that brand ambassadors have a positive influence on customer satisfaction and customer loyalty and customer satisfaction has a positive influence on repurchase intentions. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh positif dan signifikan brand ambassador artis korea selatan terhadap kepuasan pelanggan, niat beli dan loyalitas pelanggan. Metode pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan metode survei dengan instrumen berupa kuesioner online. Teknik pemilihan sampel yang digunakan adalah random probability sampling. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 226 responden dengan kriteria pernah melakukan transaksi belanja online di e commerce Indonesia, pelanggan produk fashion dari salah satu e commerce Tokopedia, Shopee, Lazada, Blibli, bertempat tinggal di wilayah Jabodetabek, melakukan transaksi produk fashion di e commerce yang sama dalam tiga bulan terakhir, dan mengetahui setidaknya sedikit tentang artis Korea Selatan. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan Structural Equation Modeling (SEM) dengan software SPSS versi 25 dan AMOS versi 26. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa brand ambassador memiliki pengaruh positif terhadap kepuasan pelanggan dan loyalitas pelanggan serta kepuasan pelanggan memiliki pengaruh positif terhadap niat beli.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jbmk

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

an open-access journal that provides a forum for publishing empirical research, literature review, or conceptual paper related to business, management, and finance. It focused on the development of theory in management science by applying new methods, techniques, and ...