Empiricism Journal
Vol. 4 No. 1: June 2023

Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Pembelajaran Terhadap Kepuasan Mahasiswa

Hapsari Shinta Citra Puspita Dewi (Universitas Negeri Surabaya)
Erta Erta (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Kepuasan mahasiswa sebagai pengguna jasa utama menjadi tonggak bagi keberlangsungan suatu perguruan tinggi. Hal ini dikarenakan kepuasan mahasiswa akan berdampak pada loyalitasnya terhadap perguruan tinggi tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kualitas layanan dan kualitas pembelajaran di Unesa terhadap Kepuasan Mahasiswa Unesa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Populasi adalah seluruh mahasiswa Unesa tahun akademik 2019 sampai dengan tahun akademik 2021. Sampel Penelitian ditetapkan sejumlah 150 mahasiswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis regresi berganda menggunakan SPSS pada uji t, dengan nilai signifikan pada variable kualitas pelayanan adalah 0,000 dan nilai signifikan pada variable kualitas pembelajaran juga 0,000. Berdasarkan nilai sig.<0,05, maka 0,000 bernilai lebih kecil dari alpha 0,05. Kesimpulan yang dapat ditarik adalah kualitas pelayanan memiliki pengaruh positif pada kepuasan mahasiswa. Analysis of the Effect of Service Quality and Learning Quality on Student Satisfaction Abstract Student satisfaction as the main service user is a cornerstone for the sustainability of a higher education institution. This is because student satisfaction will have an impact on their loyalty to the college. The purpose of this study was to determine the effect of service quality and learning quality at Unesa on Unesa Student Satisfaction. The research method used is descriptive quantitative. The population is all Unesa students for the 2019 academic year to the 2021 academic year. The research sample was set at 150 students. The data analysis technique used is multiple regression analysis using SPSS. on the t test, with a significant value on the service quality variable is 0.000 and a significant value on the learning quality variable is also 0.000. Based on the sig. <0.05, then 0.000 is less than alpha 0.05. The conclusion that can be drawn is that service quality has a positive influence on student satisfaction.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

empiricism

Publisher

Subject

Chemistry Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Social Sciences Other

Description

Empiricism Journal was published by Lembaga Penelitian dan Pemberdayaan Masyarakat (LITPAM). This journal publishes empirical original research papers in the field of education and natural ...