Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-ilmu Sosial
Vol. 3 No. 8 (2023)

Pengembangan modul geografi berbasis pendekatan saintifik pada materi dinamika hidrosfer

Muhammad Sultoni (Universitas Negeri Malang)
Budijanto Budijanto (Universitas Negeri Malang)
Sugeng Utaya (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
07 Aug 2023

Abstract

Learning in the 2013 curriculum scientific learning process through 5 activities: observing, asking, gathering information, associating, and communicating. Modules are one of the teaching materials that can help scientific learning. This study aims to develop a geography module based on a scientific approach to the hydrosphere dynamics material. The development procedure adopts the ADDIE model with five stages of analysis, design, and development, implementation, and evaluation. However, the research and development of this module has only reached the development stage due to limited time, effort and cost. The subjects of this study were experts (material, media, and language) to determine the level of module validity and prospective users (teachers and students) to determine the response to the module. Data collection using a validation questionnaire to obtain quantitative data and qualitative data. The results of the research and development of the module are very valid/feasible to use with a score from the material validator of 91.4 percent, 100 percent media, and 100 percent language. Prospective users (teachers and students) respond to the module, which shows the module "very good" with the total score obtained from the teacher is 100 percent and the student is 88.5 percent. Pembelajaran pada kurikulum 2013 menekankan proses pembelajaran saintifik melalui kegiatan 5M yaitu mengamati, menanya, mengumpulkan informasi, mengasosiasi, dan mengomunikasi. Modul merupakan salah satu bahan ajar yang dapat membantu pembelajaran saintifik. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengembangkan modul geografi berbasis pendekatan saintifik pada materi dinamika hidrosfer. Prosedur pengembangan mengadopsi model ADDIE dengan 5 tahapan analize, design, dan development, implementation, dan evaluation. Namun pada penelitian dan pengembangan modul ini hanya sampai pada tahap develompent dikarenakan keterbatasan waktu, tenaga dan biaya. Subjek penelitian ini adalah ahli (materi, media, dan bahasa) untuk mengetahui tingkat validitas modul, dan calon pengguna (guru dan siswa) untuk mengetahui respon terhadap modul. Pengumpulan data menggunakan angket validasi, untuk memeroleh data kuantitatif dan data kualitatif. Hasil penelitian dan pengembangan modul sangat valid/layak digunakan dengan perolehan skor dari validator materi sebesar 91,4 persen, media 100 persen, bahasa 100 persen. Calon pengguna (guru dan siswa) memberikan respon terhadap modul yang menujukkan modul “sangat baik” dengan jumlah skor yang didapat dari guru sebesar 100 persen dan siswa sebesar 88,5 persen.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

fis

Publisher

Subject

Humanities Education Environmental Science Social Sciences

Description

Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S) is a journal focused on articles of research and community service in social sciences and humanities such as civics, laws, history, economics, sociology, geography, anthropology, politics, culture, religion, and also educational ...